Svensk innovationskraft på Mobile World Congress i Barcelona

Över 20 företag visar upp den senaste utvecklingen inom mobil teknologi och mobila tjänster, som mobilbetalningar, lokaliseringstjänster, mobildata, mobila spel, appar och tillbehör i årets svenska paviljong, organiserad av Business Sweden.

Flera av företagen kommer att lansera nya produkter och tjänster som förväntas ha stor potential på världsmarknaden. Nya lösningar inom mobil teknologi och mobila tjänster presenteras i snabb takt och Sverige är ledande i utvecklingen inom området.

-Kombinationen av små uppstickare och större etablerade företag representerar svensk innovation när den är som bäst. Den svenska paviljongen är en spännande mötesplats för operatörer, investerare och potentiella samarbetspartners. Vi hoppas att dessa goda förutsättningar ska leda till fruktbara samarbeten mellan svenska företag och operatörer runt om i världen, säger Fredrik Junestrand, affärsområdeschef för ICT på Business Sweden.

Det är elfte året i rad som Business Sweden arrangerar en svensk paviljong på Mobile World Congress, världens främsta mobilmässa. Antalet besökare ökar stadigt. 2012 besökte 67 000 personer från 205 länder mässan och 1 500 utställare var på plats. I Business Swedens monter presenterar företagen sina produkter och demonstrerar tekniska lösningar. Den svenska paviljongen ger en god inblick i vad Sverige har att erbjuda inom ICT.

Företagen i den svenska paviljongen är:

Apputveckling: AppBooster, Appland, Tactel
Mobila betalningar: Basset, Mobill Scandinavia
Gränssnittsdesign: Crunchfish
Mobil data: Birdstep Technology
Prylar: Exito, myFC
Spel: Mobenga
Positioneringslösningar: Mobile Arts
Mobil infrastruktur och hantering: Aktavara, Fält Communications, HMS Industrial Networks, IPsoft, OptiCaller Software, TalkPool, Techship, Seavus, Synapse Mobile Networks

Därutöver deltar Sweden Mobile Association.

Välkommen att delta i nedanstående program:

Mottagning i Business Swedens monter:
Plats: Den svenska paviljongen, hall 7 (stand 7E80)

Datum: 26 februari
Tid: 16:00-18:00
Talare: Göran Marby, generaldirektör i Post- och telestyrelsen och Marianne Treschow, vd Treschow­Consulting.

Här kan du läsa mer om de deltagande företagen. Om du vill boka intervju med företagen, kontakta Business Swedens pressavdelning eller företagen direkt.

Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38

Business Sweden är en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden. Vi gör Sverige mer attraktivt att göra affärer med.