Svensk kreativitet lyfts fram på designvecka i Hongkong

Den 1-6 december arrangerar Business Sweden en affärsdelegation till Hongkong och södra Kina med målet att marknadsföra svenska kreativa näringar i regionen under Business of Design Week (BODW). Elva svenska företag deltar i Business Swedens delegation.

Det är andra gången Sverige är partnerland på BODW – Asiens ledande designevenemang. Generalkonsulatet i Hongkong håller i satsningen och bostads- och stadsutvecklingsminister Mehmet Kaplan medverkar. Under temat ”Sweden-Living Design” visas svensk design upp för en asiatisk och internationell publik. BODW ger svenska företag en unik plattform för affärsmöjligheter och utbyten i Hongkong och övriga Kina.

- Sverige har många designföretag med stor potential att växa internationellt. Asien är, med sin enorma tillväxt och ökat intresse för design, en mycket viktig region för svenska företag. Hongkong fungerar som en internationell hubb och inkörsport till Kina och övriga Asien och är därför ett naturligt första steg för bolag som vill etablera sig på den asiatiska marknaden, säger Jens Wernborg, chef för Business Sweden i Hongkong.

De svenska företag som deltar i affärsdelegationen är Bamboo Business Communications, Bolon (2014 års vinnare av Stora Exportpriset), eicó HK, Gekko Quality Solutions, K-FAB, InnoVentum, Kinnarps, PriPac Asia, Stockholm Design Lab, Veryday och Zenith Design Group.

Under BODW framträder bland annat 27 svenska talare inom design, arkitektur, och branding på BODW Speakers Forum. En svensk designutställning med Svensk Forms ”Design S” visas också. Därutöver säljs 20 svenska företags designprodukter i fem ”pop-up stores” i det nya designcentret PMQ.

BODW äger varje år rum första veckan i december och lockar cirka 100 000 besökare.

Läs mer om Business of Design Week och Sweden - Living Design

Jens Wernborg, chef Business Sweden i Hongkong, T +852 2521 1215
Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare, Business Sweden, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.