Svensk Life Science intar scenen på San Francisco BIO

Den 6 juni arrangerar Business Sweden tillsammans med ett av Europas största Life Science kluster One Nucleus (London/Cambridge) ett frukostseminarium på BIO i San Francisco, världens största bioteknikkonferens.

Temat för den första delen av seminariet är en diskussion kring huruvida teknologiföretag och de stora läkemedelsbolagen kommer att samarbeta, vara konkurrenter eller eventuellt gå samman i en era då digitalisering och annan ny teknologi kommer in i bilden och affärsmodeller ställs på ända. Experter från de globala giganterna Johnson & Johnson och Philips tillhör talarna.

Den andra delen av seminariet omfattar en presentation om Sveriges styrkor inom Life Science och vad Sverige kan erbjuda internationella aktörer i form av samarbetsmöjligheter, företag att investera i och testbäddar att utnyttja. Från svensk sida kommer regeringens, nationella samordnare inom Life Science, Anders Lönnberg att medverka.

-       Genom ett samarbete mellan läkemedelsbranschen, hälso- och sjukvården samt teknologiföretagen kommer vi att kunna möta behoven av mer effektiv utrustning, smartare vård som ger hög kvalité till lägre kostnad säger Ylva Berg, VD för Business Sweden.

Seminariet utgör kulmen på ett omfattande arbete med att ta fram informationsmaterial om Life Science-sektorn i Sverige genom produktion av en broschyr och en ny websida. Broschyren* är klar sedan några veckor medan websidan kommer att öppnas den 31 maj och visas i samband med seminariet i San Francisco. Projektet med broschyren och websidan har genomförts av Business Sweden på uppdrag av regeringen och ska ses som en del av regeringens satsning på Life Science.

-       Mitt uppdrag handlar om att på olika sätt samla Sveriges Life Science-aktörer till samsyn, gemensamma prioriteringar och konkreta satsningar på bättre kvalitet och jämlikhet i vården, inte minst genom att öka takten med digitaliseringen av vården. Därutöver går arbetet ut på att se till att forskning, utveckling och innovation blir en naturlig del av hälso- och sjukvården och främja förutsättningar för att innovationer omsätts i nya produkter och tjänster som leder till nya exportintäkter, säger Anders Lönnberg regeringens nationella samordnare för Life Science.

*Broschyren kan laddas ner här: http://lifescience.business-sweden.com/

Om BIO konferensen

Det årliga BIO International Convention (BIO) lockar över 15.000 beslutsfattare inom bioteknik och läkemedel för en veckas intensivt nätverkande i syfte att hitta nya lovande partnerskap och göra affärer. Konferensen täcker ett brett spektrum av forskning och tillämpningar inom Life Science inklusive läkemedelsutveckling, tillverkning av biologiska läkemedel, genomik, biobränslen, nanoteknik och regenerativ medicin. Årets möte går av stapeln i San Francisco 6-9 juni, 2016.

Om One Nucleus

One Nucleus är en internationell medlemsorganisation för Life Science företag med säte i Cambridge och med en majoritet av medlemmarna längs Cambridge/London korridoren - i hjärtat av Europas största Life Science kluster. Visionen är att vara det ledande europeiska Life Science klustret genom att stärka den globala konkurrenskraften hos medlemmarna.

Anders Lönnberg, 072-560 4103 Anders.G.Lonnberg@regeringskansliet.se

Carl Morath, Ans. Life Science Business Sweden, 0730 38 77 23 Carl.Morath@business-sweden.se

Elisabeth Somp, Presschef Business Sweden, 0705948200 Elisabeth.Somp@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.