Svensk mat marknadsförs i Danmark

Den 29 mars kommer Sveriges ambassad, Exportrådet och VisitSweden gå samman för att marknadsföra svenska råvaror, mat och matupplevelser i Danmark.

Evenemanget äger rum på Sveriges ambassadörs residens i Köpenhamn. Målet med dagen är lyfta upp svensk mat på agendan i Danmark. Evenemanget är en del i en långsiktig satsning som Exportrådet driver i Danmark.

Landsbygdsminister Eskil Erlandsson kommer att tala om Sverige som matland. Region Skåne i samarbete med Skånska matupplevelser bjuder på en buffé med svenska smakupplevelser och svenska livsmedelsföretag ges möjlighet att marknadsföra och bjuda på sina produkter. Den kända kocken Robert Nilsson, tidigare årets kock, nordisk mästare och verksam i både Sverige och Danmark, kommer att presentera sin bild av svensk mat. Skånemejerier berättar om sina framgångar med det nära samarbetet och engagemanget mellan lokala mjölkbönder och konsumenter.

- Ju större insikt om och känsla för bondens arbete för råvaran desto större blir respekten och viljan att värna om råvaran och dess ursprung, säger Caroline Olsson, Marknadsdirektör på Skånemejerier.

Inbjudna gäster är personer inom livsmedelsbranschen i Danmark såsom representanter från livsmedelsgrossister inom dagligvaruhandeln och restaurang samt dansk media, dagspress och fackpress inom mat, restaurang, resor och livsstil.

- Vi är stolta över att kunna visa utvalda starka svenska varumärken på plats i Köpenhamn. Förutom Skånemejerier kan jag, bland deltagande företag, bland annat nämna Norrmejerier, Bjärefågel och Polarbröd. Evenemanget ska ses som en plattform för en fortsatt framgångsrik bearbetning av den danska marknaden, säger Mårten Jegenstam, chef Exportrådet i Danmark.

Datum: 29 mars Tid: Kl. 16:00-18:30 Plats: Sveriges ambassad i Köpenhamn, ambassadörens residens Sankt Annæ Plads 15, 1250 Köpenhamn Anmälan: press@swedishtrade.se ___________________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta: Mårten Jegenstam, chef Exportrådet i Danmark tel. +45-33 36 00 67 Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet tel. 08-588 662 07