Svensk trafiksäkerhetsdelegation besöker Kina

Sverige är världsledande inom trafiksäkerhet och det finns många företag i Sverige som har utvecklat både produkter och tjänster för att öka säkerheten och framkomligheten i trafiken.

Den 20-23 februari reser en svensk företagsdelegation till Kina tillsammans med Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Syftet med resan är att utbyta erfarenheter inom trafiksäkerhet och framkomlighet med offentliga och privata parter i Kina. Besöket är en början på ett samarbete mellan länderna och det förväntas att två MoU, Memorandum of Understanding, kommer att signeras.

- Delegationen är en stor möjlighet för svenska företag att träffa relevanta representanter från myndigheter såsom potentiella kinesiska kunder, säger Karl Hedberg, projektledare för Vision Zero initiative på Exportrådet.

Under de tre dagarna kommer de svenska företagen att delta på seminarier, studiebesök samt ha individuella affärsmöten med kinesiska företag.

___________________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta: Karl Hedberg, projektledare Vision Zero Initiative Exportrådet tel. 08-588 660 71 Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet tel. 08-588 662 07