Svenska företag deltar i svensk paviljong på Arab Health

Den 28-31 januari organiserar Business Sweden en svensk paviljong på hälso- och sjukvårdsmässan Arab Health i Dubai. Svenska företag nätverkar och presenterar sina varierade produkter och tjänster i världsklass – allt från rullstolar och bildbehandling för röntgen till internationellt erkända vårdgivare inom hälso- och sjukvård.

Business Sweden och den Sveriges Ambassad i Förenade Arabemiraten (UAE) har satt ihop ett program för att ge ett mervärde till utställarna. De får möjlighet att besöka två sjukhus, ett privat och ett statligt. Dessutom arrangeras, under ledning av statssekreterare Gunnar Oom, rundabordssamtal med tema ”Infection control” samt ett forum med tema primärvård i UAE och Sverige.

-  Det är glädjande att regeringen uppmärksammar denna viktiga mässa för svenska Life Science-företag. Gunnar Ooms deltagande öppnar dörrar till beslutsfattare på regeringsnivå, säger Anders Hallersjö, affärsområdeschef hälso- och sjukvård på Business Sweden.

I den svenska paviljongen kan svenska företag marknadsföra sina produkter under det svenska paraplyet SymbioCare. MENA-regionen (Mellanöstern och Nordafrika) är en viktig marknad för svenska Life Science-företag med en exportökning på 14 procent under de senaste fem åren.

-   Det råder stor brist på expertis och många sjukhus ska byggas i MENA-regionen, vars naturliga mötesplats är Dubai. Mässan erbjuder därför stora affärsmöjligheter för svenska företag. Sverige har dessutom ett gott rykte tack vare våra många multinationella företag som vuxit sig starka i branschen, vår kompetens och erfarenhet inom smittsamma sjukdomar och antibiotikaresistens, samt vår framstående forskning inom hälso- och sjukvård, säger Anders Hallersjö.

I den svenska paviljongen deltar Panthera AB, Remeda AB, Optilia Instruments, Sectra Medical Systems AB, Kibion AB, Silenta AB, Care of Sweden AB, Medical Vision AB, Global Health Partner och Sahlgrenska International Care AB. Invest Skåne som arbetar med att främja sin region, medverkar också med de fyra företagen Clinical Laserthermia, Birka Biostorage, Skåne Care och Indevex.

Bakgrunden till satsningen på mässan Arab Health är Exportrådets (Business Sweden) och Swecares kartläggning av den svenska life science-branschens behov. Marknadsanalysen, som genomfördes på uppdrag av regeringen för ett år sedan, visade bland annat att de flesta företagen var intresserade av att delta i fler exportfrämjande aktiviteter, däribland internationella mässor.

Arab Health är en av de största hälso- och sjukvårdsmässorna i världen och är den största inom hälso- och sjukvård i MENA-regionen. Mässan har funnits i 37 år och är mycket välbesökt. I år räknar man med 2 500 utställare från 65 länder med över 75 000 besökare.

Business Swedens presstelefon: 072-540 93 38

Business Sweden är en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden. Vi gör Sverige mer attraktivt att göra affärer med.