Svenska företag tror på ökad exportförsäljning

Idag presenterade Business Swedens nya chefekonom Lena Sellgren Exportchefsindex (EMI) för andra kvartalet 2016. Exportchefsindex fortsatte att öka till 58,8 från 56,9 jämfört med det första kvartalet. Det är det högsta utfallet sedan tredje kvartalet 2014. EMI prognos (index för de framåtblickande frågorna) ökade med hela 6,5 enheter till 65. Det var tredje kvartalet i rad som EMI prognos ökade och det är det högsta utfallet sedan andra kvartalet 2011.

Det är storföretagen som står för uppgången i EMI. Den stora förändringen jämfört med föregående kvartal är att små och medelstora företag (SME) är mer positiva i sin bedömning. Ett undantag är exportorderstockarna där missnöjet bland SME ökade tredje kvartalet i rad. Nulägesindex föll emellertid med 2,7 enheter till 52,6.

- Överlag ser svenska exportföretag väldigt positivt på exportförsäljningen på tre månaders sikt. Det pekar på fortsatt god exportutveckling framöver. Vi kan se hur storföretagens optimism ökar, men även småföretagen visar en gryende tillförsikt, säger Lena Sellgren, chefekonom på Business Sweden.

Allt fler exportföretag förväntar sig ökad marknadsefterfrågan. Framför allt från Västeuropa men även från Nordamerika som ökade kraftigt andra kvartalet. Även den förväntade efterfrågan från Mellanöstern, Turkiet och Afrika tog ett rejält kliv uppåt jämfört med de två senaste mätningarna.

Företagens förväntningar om såväl exportförsäljning som lönsamhet på tre månaders sikt ökade starkt andra kvartalet. Dessutom förväntar sig allt fler storföretag att leveranstiderna ökar på tre månaders sikt. Det indikerar ökat resursutnyttjande, vilket är en positiv signal för exportföretagen.

Läs mer: http://www.business-sweden.se/Export/Inspiration/Omvarldsanalys/Exportchefsindex/

Nästa Exportchefsindex kommer att publiceras den 25 augusti 2016.

Lena Sellgren, chefekonom Business Sweden, tel. 070 - 312 19 02

Elisabeth Somp, presschef Business Sweden, tel. 070 -  594 82 00

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.