Svenska matframgångar på export

Intresset för svenska livsmedel fortsätter att växa världen över. Under 2011 har Exportrådet, Food from Sweden och Visit Sweden, genomfört satsningar som har lett till framgångar för svenska producenter på exportmarknader. Exportrådets samarbete med Marks & Spencer i Storbritannien har bland annat resulterat i att Grangärde Musteri, Pyramidbageriet och Vika Bröd nu har listats hos kedjan.

Marks & Spencer har under 2011 introducerat internationella varumärken i sina butiker från att tidigare nästan uteslutande bara ha arbetat med sitt eget varumärke. Exportrådet har arbetat med kedjan i denna process, vilken är en av förklaringarna till att Grangärde Musteri, som producerar saft och sylt under varumärket Tillmans, nu finns på hyllorna i ett antal av Marks & Spencers butiker runt om i London. Hittills har Grangärde Musteri fått beställningar på cirka 20 000 flaskor.

- Vår förhoppning är att nå ut till större delar av Storbritannien inom kort, säger Tomas Tillman på Grangärde Musteri.

Ett annat framgångsrikt svenskt varumärke på den brittiska marknaden är Västerbottensost, som Norrmejerier står bakom. Under början av 2011 genomförde företaget en lyckosam testförsäljning hos John Lewis food halls (Waitrose) i samarbete med Exportrådet. Västerbottensost säljs nu i drygt 90 butiker.

- Vi är både stolta och glada över att Västerbottensost fått ett så fantastiskt mottagande på den brittiska marknaden. Västerbottensost är en stor del av den svenska matkulturen och det känns jätteroligt att få vara med och föra ut våra traditioner i resten av världen, säger Agneta Andersson, Brand Manager på Norrmejerier.

Utöver dessa axplock av samarbeten har Exportrådet tillsammans med Visit Sweden under hösten 2011, genomfört en kampanj med ett 30-tal svenska produkter som har sålts på Harrods saluhallar.

Exportrådet arbetar också aktivt i Tyskland och i Benelux för att stödja svenska livsmedelsproducenter. I Tyskland har ett samarbete med Edeka Minden och Tegut återigen startats för att genomföra testförsäljningar under 2012 och i Benelux sker under nästa år en satsning på foodservice. Exportrådet arrangerar i mars ett ”matchmaking” event mellan svenska inköpare inom foodservice, i vilket handelsminister Ewa Björling deltar som ett led i regeringens främjande av svensk livsmedelsexport.

- Under 2012 gör vi ett flertal satsningar som vi hoppas får lika bra utfall som tidigare, dvs. att de leder till stora och viktiga affärer för svenska företag, säger Maria Varnauskas, branschansvarig för Exportrådets livsmedelsprogram.

___________________________________________________________________________
Maria Varnauskas, branschansvarig för Exportrådets livsmedelsprogram, T 08-588 661 14

Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet, T 08-588 662 07

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.