Svenska matprodukter säljs under testperiod i exklusiva saluhallar i London

Intresset för svensk och skandinavisk mat ökar i Storbritannien och företaget John Lewis, som bland annat äger livsmedelskedjan Waitrose, har fått upp ögonen för svenska matprodukter.

Med start den 10:e januari kommer svenska matprodukter att säljas under en sex veckor lång testperiod i John Lewis exklusiva saluhallar belägna på Oxford Street i centrala London och i shoppingcentret Bluewater. Under testperioden kommer flera svenska produkter, som inte tidigare har presenterats för den engelska marknaden, att kunna provsmakas och inhandlas i saluhallarna. Exempel på livsmedelsprodukter som kommer att finnas till försäljning är hårdost, knäckebröd och lingonsylt. - Vi är väldigt glada för samarbetet med John Lewis/Waitrose och möjligheten att introducera svenska matprodukter på den brittiska marknaden. Svenska produkter står bland annat för hög kvalité och innovation, vilket passar bra in med Waitrose övriga sortiment, säger Gustaf Bergström, projektledare på Exportrådet i Storbritannien.

Företagen som kommer att medverka vid testförsäljningen med sina produkter är: Eriks Såser, Fria Bröd, Leksandsbröd, Norrmejerier, PehrsonHertz, Procordia, Scan, Skånemejerier och Villman & Co.

Testförsäljningen är ett resultat av ett tidigare samarbete mellan Exportrådet och Waitrose. ___________________________________________________________________________

För ytterligare information kontakta: Gustaf Bergström, projektledare Exportrådet i Storbritannien, tel. +44 (0)207 616 4070 Caroline Westerberg, pressekreterare Exportrådet tel. 076- 11 47 794