Svenska modeföretag med exportambitioner samlas i Shanghai

Nio kända svenska modevarumärken besöker Shanghai den 12-14 september för att etablera sig i Kina, positionera svensk modedesign, öka sin export och marknadsföra bilden av Sverige på den kinesiska marknaden. Projektet går under namnet ”Swedish Fashion Goes China”.

Varumärkena är Gina Tricot, Lindex, Ten Points, Polarn O. Pyret, Björn Borg, Indiska, Claes Göran, Oscar Jacobson, och Elvine. Under besöket får företagen prova på matchmaking med intressenter inom branschen, samt delta i en så kallad retail tour och i ett seminarium. Besöket avslutas med en gemensam modevisning på Portman Theatre den 14 september. Handelsminister Ewa Björling deltar i evenemanget och slår därigenom ett slag för svenskt mode.

Den svenska mode- och textilindustrins export har haft en anmärkningsvärd tillväxt under det senaste decenniet med en omsättning på 10 miljarder SEK under 2010, vilket är mer än en tioprocentig ökning jämfört med 2009.

- Svenskt mode säljs främst i Europa trots att framtidens tillväxt kommer att skapas på nya marknader. Vi måste ligga i framkant och därför tar jag initiativet till att stötta modeföretagens export till tillväxtmarknaden Kina, sa handelsminister Ewa Björling vid en presskonferens på svenska modeveckan tidigare i år.

Projektet initierades av Habit Sko & Mode och leds av Exportrådet i samarbete med Sveriges generalkonsulat i Shanghai.

Marie Elfstrand, Exportrådets pressavdelning: 072-540 93 38

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.