Svenska statsbesöket i Indien lockar stor affärsdelegation

En näringslivsdelegation med ca 50 svenska företag och organisationer besöker Indien 2-4 december, i samband med det svenska statsbesöket. Näringslivsdelegationen kommer knyta kontakter samt utforska förutsättningarna för fördjupade affärsrelationer med indiska näringslivsrepresentanter. Programmet fokuserar på samarbeten inom innovation, miljö, hälso- och sjukvård samt tillverkning  och arrangeras av Business Sweden, en del av Team Sweden.

Indien genomgår en snabb modernisering och ekonomin växer snabbt, redan 2030 förutspås Indien vara världens tredje största ekonomi. Handelsutbytet mellan Sverige och Indien växer konstant men det finns en stor potential för utökat utbyte, i dagsläget är över 200 svenska bolag verksamma i Indien. Svenska bolag har konkurrenskraftiga erbjudanden som efterfrågas i den snabba utveckling Indien genomgår och Sverige har behov av handelspartners med den potential Indien har.

” Vi ser stora möjligheter för svenska bolag att bidra inom områden som hållbara lösningar, innovation, hälso- och sjukvård. Våra affärer i Indien ökar stadigt och delegationen erbjuds nya insikter, möten med relevanta indiska samarbetspartners och möjlighet till utökad dialog. Vi ser fram emot några intressanta dagar som på sikt kan ytterligare öka svenska bolags affärer i Indien”, säger Anders Wickberg, Handelssekreterare i Indien ,Business Sweden.

Delegationsprogrammet omfattar två dagar i New Delhi och en dag i Mumbai och representerar såväl stora väletablerade bolag som mindre. På agendan står bland annat en utställning av svenska innovationer, India-Sweden Business Summit, besök på indiskt företagskonglomerat samt seminarium om jämställdhet arrangerat av Team Sweden.

I delegationen ingår följande företag och organisationer:

Svenskt Näringsliv
Volvo

Elisabeth Somp, presschef Business Sweden

+46 70 594 82 00, elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige.
Vi hjälper svenska företag genom att korta tid till marknad, hitta nya intäktsströmmar och minska risk och internationella företag att hitta nya affärsmöjligheter, öka kapitalavkastningen och vara ett opartiskt stöd.

Med nätverk på alla nivåer erbjuder vi strategisk rådgivning och handfast support på 44 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs gemensamt av staten och näringslivet.