Sverige ser möjligheter på den växande filippinska marknaden

Öppnandet av den svenska ambassaden i Manilla innebär ett startskott för utökade handelsrelationer mellan Sverige och Filippinerna. Tillsammans med en betydande affärsdelegation besöker Business Swedens vd Ylva Berg Filippinerna för att föra en dialog kring hur svenska företags potential kan tillgodoses på denna tillväxtmarknad.

Den filippinska ekonomin växer snabbt och prognosen för de kommande åren är optimistisk. Den starka tillväxten har gjort landet till ett av världens snabbast växande länder. Landet står inför stora investeringar inom infrastruktur, ICT, transporter samt hälso- och sjukvård, områden där svenska bolag har ett starkt och attraktivt erbjudande.

Svenska företag har visat ett stort intresse för att expandera i Filippinerna och under perioden 2010-15 växte svensk export till landet med 36 procent. En växande medelklass möjliggör ökad privatkonsumtion som driver ekonomin framåt. Business Sweden ser därför en stor potential för fortsatt tillväxt.

-        Vår avsikt är att stärka de kommersiella banden utöver enskilda affärsmöjligheter och specifika industrisektorer. Med vårt långsiktiga engagemang för hållbar handel och ekonomisk tillväxt inser vi vikten av strategiska samarbeten, inte bara med privata företag, utan också i offentlig sektor och inom den akademiska världen, säger Business Swedens vd Ylva Berg.

Delegationen består av ca 25 företag, b.la. Atlas Copco, Volvo, Ericsson och SEB, samt ett antal organisationer och Team Sweden aktörer som EKN, SEK och Swedfund. På agendan står bilaterala möten med ministrar från den filippinska regeringen, flertalet sammankomster mellan företagsledare och invigningen av den nyöppnade svenska ambassaden i Manilla.

Elisabeth Somp, presschef Business Sweden

+46 72 540 93 38, elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.