Sverige tappar exportandelar

Idag presenterar Business Sweden den årliga rapporten Global Export. Analysen visar att Sveriges andel av den globala marknaden för varuexport föll till strax under 1 procent 2022, men stora rörelser på valutamarknaden har sannolikt påverkat utfallet. ”Så länge kronan försvagas kommer de svenska företagens andelar av den globala exportmarknaden att undermineras,” förklarar Lena Sellgren, chefekonom på Business Sweden.

För andra året i rad har Sverige tappat andelar på den globala exportmarknaden inom i princip samtliga varugrupper utom kemi och läkemedel samt stål där andelen ökade. Det visar Business Swedens årliga rapport Global Export som lanseras idag.

Utvecklingen beror på flera faktorer, inte minst de stora rörelserna på valutamarknaden under 2022 och resultatet ska därför tolkas med försiktighet.

– Den svenska kronans tapp på 15 procent mot den amerikanska dollarn under 2022 är förstås en avgörande nackdel för Sverige när det sammanlagda exportvärdet för världens länder omräknas från lokala valutor till en och samma valuta, konstaterar Lena Sellgren, chefekonom på Business Sweden.

Sett till de 14 varugrupper som Sverige exporterar mest av har Sveriges andel av värdet på den globala varuexportmarknaden legat på en relativt stabil nivå på omkring 1 procent mellan 2015 och 2020. Men efter 2020 har Sveriges varuexport tappat marknadsandelar, om än marginellt, och var 2022 strax under 1 procent.

Utöver valutaeffekterna förklaras Sveriges tapp på den globala marknaden även av en stark exporttillväxt i Nordamerika, Sydamerika och Mellanöstern. Samtidigt tappade Europa, Sveriges viktigaste marknad, globala exportandelar under året.

– Det är lätt att förföras av utsikten från hemmaplan. Allt ser gott och väl ut för exporten och intäkterna i kronor fortsätter att flöda in. Men för att försvara Sveriges ställning som intressant exportnation på sikt behöver vi en stark exportutveckling även mätt med viktiga handelsvalutor, avslutar Lena Sellgren.

Få hela översikten i årets utgåva av Global Export.

För ytterligare information, kontakta Business Swedens presstjänst:

press@business-sweden.se

Business Sweden hjälper svenska företag att förverkliga sina exportambitioner och internationella företag att investera och växa i Sverige. Med närvaro på över 40 marknader runt om i världen, identifierar vi affärsmöjligheter som ger våra kunder möjlighet att expandera och bidra till jobb och hållbar tillväxt.