Tillväxt i Spanien ger affärsmöjligheter för svenska företag

Fredagen den 20 februari besöker statsminister Stefan Löfven Spaniens premiärminister Mariano Roy i Spanien. Tillsammans med Business Sweden och Sveriges ambassad i Madrid, besöker Stefan Löfven även en start-up incubator som är ett samarbete mellan spanska Telefónica och Ericsson för att främja innovation.

Tillväxttakten i Spanien är den högsta sedan slutet av 2007. Spansk export och inhemsk efterfrågan har börjat ta fart och sysselsättningen ökade under det fjärde kvartalet 2014. Spaniens centralbank förutspår att sysselsättningen och BNP fortsätter öka.

- Att tillväxten tar fart i Spanien är oerhört positivt för handelsförbindelserna mellan Sverige och Spanien, inte minst inom ramen för innovation och hållbarhet där vi redan idag har goda samarbeten. Vi ser mycket ljust på affärsmöjligheterna för svenska företag, säger Malin Svensson, chef för Business Sweden i Spanien.

Ett exempel på samarbete inom ramen för innovation är forskningsanläggningen European Spallation Centre, där Spanien varit en stark partner och bidragit med spanska och baskiska forskare och ingenjörer. Spanien kommer även att stå för fem procent av projektets totala kostnad och leverera en stor del av anläggingens hårdvara. Dessutom finns framgångsrika handelsutbyten mellan Sverige och Spanien inom områden som hälsovård, gruvnäring och telekom - exempel på det sistnämnda är Ericssons samarbete med de främsta telekomoperatörerna, däribland Telefonica.

Spanien är Sveriges fjortonde viktigaste exportmarknad. Exporten uppgick till cirka 19 miljarder 2014, vilket är en ökning med cirka 13 procent jämfört med 2013.

Emilie Eliasson Hovmöller, presschef, Business Sweden, T 072-540 93 38