Tung affärsdelegation inom Infrastruktur till Indien 29/11 – 1/12

Indien satsar 8 000 miljarder SEK på infrastruktur - tung svensk delegation träffar de indiska nyckelspelarna för att ta del av investeringen.

Indien har som ambition att lyfta kvaliteten på sin infrastruktur, som är världens fjärde största, till internationella nivåer. Under kommande femårsperiod (2012-2017) planerar den indiska regeringen investeringar på 8 000 miljarder kronor. Det är 33 gånger mer än Sveriges planerade investeringar under samma tidsperiod.

– Det är enorma investeringar som ligger i pipeline, exempelvis 10 nya flygplatser och modernisering av 35 flygplatser, säger Ulrika Bohman Troubat, chef för Exportrådet i Delhi.

Exportrådets delegation kommer att träffa nyckelpersoner hos de indiska bolag som tar hem större delen av de infrastrukturprojekt som delas ut.

– Företagen kommer att knyta kontakter med högsta ledningen och beslutsfattare hos de indiska spelarna som dominerar marknaden: Punj Lloyd, Gammon, L&T och GMR" säger Ricky Dhillon, Projektledare för Exportrådet i Delhi.

Lars-Olof Lindgren, Sveriges ambassadör i Indien, leder affärsdelegationen bestående av Atlas Copco, Camfil Farr, DHF Airport Systems, Ericsson, Flir, Freightman, Handelsbanken, HMS Industrial Networks, Sandvik, Scania, SEB, Sweco, Volvo Construction Equipment, och Östbergs. Företag som har starka affärsintressen inom denna sektor.

– Jag är glad att företräda Sverige med en så bred delegation. Öppenheten för svensk teknologi och kunnande är stor och jag ser mycket goda förutsättningar för svenska företag att lyckas i Indien, säger Lars-Olof Lindgren.

Datum för delegationsresan är 29 november – 1 december.

_______________________________________________________________________________

För mer information kontakta: Katinka Palmgren, kommunikationschef Exportrådet tel. + 46 76 11 21 123 Ulrika Bohman Troubat, kontorschef Exportrådet New Delhi tel. +86 139 1009 1457