Uttalande med anledning av Ulf Dinkelspiels bortgång

Ulf Dinkelspiel har idag den 9 januari avlidit efter en kort tids sjukdom. Ulf arbetade dedikerat och förtjänstfullt som vd för dåvarande Exportrådet (idag Business Sweden) 1995-2003 efter att ha tjänstgjort som Europa- och handelsminister 1991-1994.

-       Det är med stor sorg jag mottagit beskedet att Ulf Dinkelspiel har gått bort. Ulf var på många sätt en förebild och en uppskattad vän som har gjort enormt mycket för Business Sweden. Han bidrog till att utveckla grunden till Business Swedens unika affärsmodell, vilken arbetar för både den svenska regeringen och näringslivet, säger Business Swedens vd Ylva Berg.

Ulf Dinkelspiel hade en lång karriär bakom sig och innan arbetet för dåvarande Exportrådet var Ulf både statssekreterare och kabinettsekreterare inom Handelsdepartementet respektive Utrikesdepartementet. Som Europaminister medverkade Ulf bland annat i förhandlingarna om svenskt medlemskap i EU. Under tiden som vd för Exportrådet genomförde Ulf Dinkelspiel viktiga förändringar och ledde med framgång utvecklingen av det svenska export-och investeringsfrämjandet.

Elisabeth Somp, presschef Business Sweden

+46 72 540 93 38, elisabeth.somp@business-sweden.se

Business Swedens syfte är att hjälpa svenska företag att nå sin fulla internationella potential, och utländska företag att nå sin potential genom investeringar i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs av staten och näringslivet och bildades den 1 januari 2013 genom en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden.