Väl förberedda småföretag lyckas med export

35 procent av de exportföretag som tagit del av Exportrådets småföretagsprogram har gjort affärer inom en tvåårsperiod som en följd av att de använt sig av Exportrådets tjänst och 85 procent tror att deras affärer kommer att öka de närmaste två åren. Det visar en ny effektmätning av detta program.

- Resultaten andas framtidstro även i tider av ekonomisk oro. Det är glädjande att se att så många småföretag, med stöd av Exportrådet, kan komma igång med sina affärer och känner att de har goda chanser att lyckas internationellt om de är väl förberedda och satsar, säger Martin Hellström, chef för småföretagsprogrammet på Exportrådet.

Exportrådet har låtit undersökningsföretaget Stelacon genomföra 400 intervjuer med slumpmässigt valda företag som har använt sig av någon av Exportrådets tjänster Steps to Export Affärsplan, Marknadsvalsanalys, Affärschansprojekt, och Sälj- och marknadsstöd. Syftet är att utvärdera vilken effekt Exportrådets satsning – Småföretagsprogrammet* har haft för att främja export bland svenska småföretag.

För att få en fullständig bild av effekten av Exportrådets tjänster har Stelacon även genomfört 100 intervjuer med företag som inte har använt sig av dessa tjänster. Kontrollgruppen består av slumpmässigt valda tvillingföretag med samma startvärde som respondentgruppen hade för fem år sedan.

”Endast” 63 procent av företagen i kontrollgruppen tror på ökade affärer de närmaste två åren. Andra skillnader är att företag som har använt sig av Exportrådets småföretagsprogram har ökat det totala antalet anställda med 13 procent under 2009-2011 jämfört med kontrollgruppen som istället har oförändrat antal anställda. Dessutom ökade den internationella omsättningen (försäljningen) hos företag som anlitat Exportrådet med 26 procent under denna tvåårsperiod, medan motsvarande omsättning i kontrollgruppen ökade med 14 procent.

Exportrådets småföretagsprogram finansieras helt eller delvis av staten. De innefattar endast de första stegen i en utlandssatsning. På uppdragsbasis gör Exportrådet betydligt mer ambitiösa satsningar för att få ut företagen på exportmarknaderna. Men då står företagen själva för kostnaden fullt ut.

I snitt ligger affärsavslutet på 1,45 miljoner kronor för de företag som har genomfört Affärschansprojekt och som rapporterade att de har gjort affärer.

*Exportrådets småföretagsprogram vänder sig till svenska företag med högst 10 miljoner euro i omsättning och som har max 50 anställda. Att delta i de olika stegen subventioneras helt eller delvis via det statliga uppdraget till Exportrådet. Totalt har staten, under de år som undersökningen avser, satsat cirka 75 miljoner kronor per år i småföretagsprogrammet. De siffrorna inkluderar också finansieringen av Exportrådets regionala exportrådgivare i varje län.

Martin Hellström, chef för småföretagsprogrammet på Exportrådet, 08-588 666 54
Exportrådets presstelefon: 072-540 93 38

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.