Vd Ylva Berg talar på Nordens största life science-konferens

Den 9 september håller Ylva Berg, vd för Business Sweden, ett anförande på Nordic Life Science Days – Nordens största mötesplats för svenska och utländska life science-, läkemedels- och bioteknikbolag samt för investerare från hela världen. Business Sweden sponsrar konferensen, som arrangeras av SwedenBIO.

- Det är naturligt att vi är delaktiga i det största nordiska evenemanget inom life scicence. Business Sweden är verksamma i branschen för att stötta de svenska bolagen i sin internationalisering. Vårt uppdrag är att bidra till att svenska bolag skapar kontakter som leder till utländska etableringar och investeringar i Sverige, säger Ylva Berg.

Life science-sektorn är en av Sveriges viktigaste branscher och är ett snabbväxande marknadsområde i hela världen. I fjol uppgick den svenska life science-exporten till 65 MDSEK, vilket motsvarar sex procent av Sveriges totala export på 1 100 MDSEK. Sverige har många internationellt framgångsrika life science-bolag och med fler än 800 företag etablerade i vårt land, sysselsätter branschen cirka 42 000 personer.

Ylva Bergs tal ”Sweden – An Engine for Growth in the Life Science Sector” fokuserar på Sveriges styrkor, men betonar även vikten av att samarbeta med de nordiska länderna. För att attrahera utländska investeringar behöver de nordiska länderna tillsammans marknadsföra våra olika styrkor och fördelarna med en gemensam nordisk marknad. Presentationen hålls den 9 september på seminariet ”Nordic Landscape” där också representanter från AstraZeneca och Pfizer talar. Därutöver ges bland annat en inblick i life science-branschen i Danmark och en kartläggning av den nordiska life science-branschen presenteras av Ernst & Young.

Det är andra året i rad som Nordic Life Science Days äger rum och för andra året i rad i Stockholm. I år uppgår deltagarantalet till cirka 850, en ökning med runt 200 personer jämfört med förra året.

Emilie Eliasson Hovmöller, pressekreterare, Business Sweden, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 400 medarbetare både i Sverige och i 57 länder, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska företag att investera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.