Ylva Berg tillträder som vd för Business Sweden

Ylva Berg tar idag över ledningen för Business Sweden från tf vd Håkan Persson.

Ylva Berg utsågs till vd för Business Sweden den 13 januari 2014 och tillträder idag sitt uppdrag. Med drygt 15 års erfarenhet av företagsledande befattningar i såväl börsnoterade som internationella företag, har hon en bred kunskap om svenskt näringsliv och gedigen erfarenhet av att leda organisationer genom förändrings- och utvecklingsprocesser. Hon har även tidigare arbetat på Exportrådet.

- Jag har verkligen sett fram emot att få ta mig an den här uppgiften. Det finns en fantastisk potential i varumärket Sverige och de svenska företagen som vi på Business Sweden har en viktig roll i att ta ut i världen. Samtidigt är det en komplex och utmanande uppgift. Jag är medveten om att det kommer krävas beslutsamhet och ett tydligt ledarskap och jag är övertygad om att vi kommer att lyckas bygga en hållbar och professionell organisation som levererar övertygande nytta för våra uppdragsgivare, säger Ylva Berg.

Ylva Berg kommer närmast från en roll som Nordenchef för Dassault Systèmes - ett internationellt mjukvaruföretag med en global omsättning på 2,1 miljarder euro. Dessförinnan var hon vd för Technia Group och medlem i Addnodes koncernledning.

Om Ylva Berg
2014-, vd Business Sweden
2011- 2014, vd Dassault Systèmes i Norden
2009-2011, vd Technia Group och medlem i Addnodes koncernledning
2006-2008, vice vd, marknads- och affärsutvecklingsansvarig, medlem i ledningsgruppen för BE Group
1999-2004, handelssekreterare Exportrådet i Köpenhamn

Ylva Berg är född 1965. Hon tillbringade sina första fem år i Japan, och bodde därefter i Sverige till dess hon tog examen från Handelshögskolan i Stockholm med inriktning mot internationell ekonomi. 1991 flyttade hon utomlands för att arbeta på Tetra Pak. Ylva Berg har bland annat bott i USA och Danmark och återvände till Sverige 2009. Hon är gift och har två barn, födda 1998 och 2002.

Business Swedens presstelefon, T 072-540 93 38

Business Sweden stärker Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.