Branschen säljer Kollega till UVS

2006-06-04

Kollega, som arrangerar bransch- och företagsanpassad fortbildning för personal inom kollektivtrafiken, är sålt till utbildningsföretaget UVS AB. Malmöbaserade UVS bedriver utbildning i transportbranschen. Företaget har 150 anställda, driver 3 gymnasieskolor och har sex kontor runt om i landet.

Kollegas kunder är främst trafikföretag, bussbranschföreningar och trafikhuvudmän. Utbildning med stor efterfrågan är konflikthantering (för att minska risken för hot & våld), kundbemötande, första hjälpen och rationell körning. Kollega ägdes vid försäljningen gemensamt av Bussbranschens Riksförbund (BR) och Bussarbetsgivarna inom Transportgruppen, (BuA). Tidigare har även andra organisationer inom bussbranschens varit delägare i bolaget.

När EG-direktivet om yrkesförarkompetens och utbildning införs i Sverige 2008 breddas marknaden för utbildning inom transportsektorn.

-Genom att starta och inledningsvis driva Kollega lade bussbranschens egna organisationer grunden för hur fortbildningen inom branschen ska bedrivas och det är dags att andra tar över genomförandet av själva fortbildningen. UVS är en aktör som är väl lämpad att ta vid och vi tror att verksamheten kommer att leda till fortsatt ökande kvalité inom fortbildningen av branschens personal. Vi som branschorgan har ingen anledning att bedriva verksamhet som bättre sköts av fristående bolag på en konkurrensutsatt marknad, säger Lars Askelöf, förhandlingschef på BuA och Kollegas ordförande.

-Mot bakgrund av att vi framöver ser ett stort rekryteringsbehov av bussförare kommer branschens aktörer naturligtvis även i fortsättningen gemensamt att arbeta aktivt med utbildnings- och rekryteringsfrågor samt uppmuntra forskning och utveckling med inriktning mot kollektivtrafik. Detta behöver dock inte ske inom ramen för ett separat utbildningsbolag, säger BR:s tillträdande förbundsdirektör Anna Grönlund.

För ytterligare kommentarer:
Anna Grönlund, tillträdande Förbundsdirektör Bussbranschens Riksförbund