Kommentar till sänkt körkortsålder för buss

Report this content

– Det är utmärkt att körkortsutredningen idag bejakar sänkt åldersgräns för möjligheten att köra buss från 21 år till 18 år. Det här öppnar vägarna för en karriär i det serviceyrke som bussbranschen är. Inte minst; här finns det jobb, säger Lars Askelöf, Bussarbetsgivarna /TransportGruppen och Anna Grönlund, Bussbranschen i en gemensam kommentar.

Körkortsutredningens förslag som idag lagts på infrastrukturministern, Åsa Torstenssons skrivbord, förutsätter att utbildning för bussförare och taxiförare införs i gymnasieskolan, något vi gärna vill verka för.

En gymnasieutbildning för buss- och taxichaufförer är lika självklar som utbildning för de som kör lastbil. Inte minst pekar klimatfrågan på att kollektivtrafiken är en framtidsbransch. Därmed borde det vara naturligt att tidigt visa vägen in i ett yrke som kräver både kunskap att framföra ett fordon men också god förmåga att kommunicera med människor.

– Vi har under det senaste året fått ett starkt brett stöd, allt från fackliga organisationer till SKL och kan idag vara mycket nöjda och tacka utredaren för att ha varit lyhörd för våra argument, avslutar Lars Askelöf och Anna Grönlund.

För ytterligare information kontakta Lars Askelöf 08-762 71 20, eller Anna Grönlund 073-648 72 02 eller Dag Gustavsson pressekreterare Bussarbetsgivarna/TransportGruppen 070-319 24 44