Ger ut deckare på eget uppstickarförlag

Report this content

Ingrid Boström lämnade sin karriär som framgångsrik konsult inom läkemedelbranschen för att satsa helhjärtat på sitt förlag och sitt skrivande. I dagarna kommer hennes nya bok Svart Inka ut i bokhandeln, den fjärde i raden av deckare från det egna förlaget Butterfly Med. Svart Inka är en dramatisk berättelse om tre unga kvinnor som försvinner spårlöst i Peru och är inspirerad av en sann händelse.

Christin, Antonia och Marie, tre läkarkandidater från Stockholm, försvinner spårlöst efter att de har vandrat Inkaleden i Peru. När ytterligare en ung, svensk kvinna försvinner i Argentina, tillsammans med sin pojkvän, blir den svenska polisen fundersam. Finns det ett samband mellan de två fallen?

Detta är den skrämmande intrigen i Svart Inka, deckarförfattarinnan Ingrid Boströms fjärde roman. Inspiration till berättelsen fick hon från sin dotter som gav sig ut på en liknande resa för sex år sedan. Den egna familjen har alltid varit en stor inspirationskälla för Ingrid Boström, men mycket hittar hon även inom sig själv. En av karaktärerna i Svart Inka, Cecilia Tornudd, är säljare på det fiktiva läkemedelsföretaget Star Medical och en återkommande romankaraktär i hennes böcker.

Ingrid Boström är läkemedelskonsulten som sadlade om och blev författare med eget förlag. Hon började sin yrkesbana på 80-talet som sjuksköterska och barnmorska och gick sedan vidare till ett karriär som säljare och konsult inom läkemedelsbranschen. Där jobbade hon i 16 års tid för de stora läkemedelsjättarna innan känslorna och de egna visionerna styrde henne mot något helt annat. Arbetet i den tuffa läkemedelsbranschen, står i skarp konrast till det kreativa, fritänkande skrivandet och friheten som det egna förlaget Butterfly Med ger.

– Jag äger mig själv, mitt företag och mina alster och för mig är det den ultimata friheten. Samtidigt är det väsentligt för mig att fortsätta att utveckla och expandera förlaget. Jag tycker att det är viktigt att ha hand om hela processen, från ax till limpa. Jag vill vara med från det att en bokidé uppstår till dess att den är färdig för publicering och lansering.

Som förläggare har Ingrid Boström stora planer för sin förlagsverksamhet. Förlagets första bok, Dödlig fjäril (2006) har redan översatts och lanserats i Argentina, där den uppmärksammats stort av media med både tv- och radioinslag och diverse tidningsartiklar i sydamerikansk press.

Trots att majoriteten av deckarna som utgivits av Butterfly Med utgår från Sverige, med distinkta svenska referenser, finns även tydliga kopplingar till andra länder. Denna blandning av det svenska och det internationella löper som en röd tråd genom förlaget och inriktningen på dess litteratur. Deckarna är influerade av resor till Tanzania, Sicilien, Peru och Brasilien lika mycket som av den lokala bygden Åmotsbruk utanför Ockelbo där förlaget ligger.

– Alla romankaraktärer är fiktiva, men jag har utan tvekan hämtat inspiration från händelser jag själv har varit med om och människor jag träffat. I min kommande bok, som jag just har påbörjat, har en verklig händelse tagen från ett polisingripande och en domstolsförhandling påverkat mig mycket, säger Ingrid Boström.

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Ingrid Boström, Förläggare/Författare
Butterfly Med
E-post: ingrid@butterflymed.com

Om Butterfly Med
Butterfly Med verkar för ett fritt och fantasifullt författarskap. Förlaget tar ett helhetsgrepp från bokidé till utgivning och lansering. Butterfly Med ägs och drivs av deckarförfattarinnan Ingrid Boström. Butterfly Med marknadsför författarens fyra utgivna deckare både som e-böcker och pappersböcker på svenska inom Norden, samt globalt på spanska. Läs mer på: http://www.cisionwire.se/butterfly-med/

Taggar:

Citat