Ongame blir medlem i eCogra – världens ledande organ för självreglering av onlinespel

Report this content

Ongame har, som första svenskbaserade spel- och systemutvecklingsföretag, beviljats medlemskap i eCogra, den internationellt ledande organisationen för reglering och övervakning av onlinebaserade spel.

Att Ongame ansluter sig till eCOGRA är ytterligare ett steg framåt för den onlinebaserade spelindustrins arbete med en självreglering av branschen på frivillighetens grund. Ongame ansluter sig till ett nätverk av 55 ledande online-spelsajter och kasinon, som tillsammans utgör över 50 procent av branschen. ”Ongame är ett mycket välkommet tillskott till eCOGRA. Vår granskningskommitté var utomordentligt imponerad av Ongames professionella attityd till corporate governance och ansvarsfullt spel. Redan från första början har de satt spelarens intressen i främsta rummet. Ett exempel på detta är att Ongame var det första onlinebaserade spelföretag som ackrediterades för G4, branschens certifikat för ansvarsfullt spel”, säger Andrew Beveridge, vd för eCOGRA. eCOGRA-initiativet är öppet för alla aktörer i spelindustrin och erbjuder ett skydd av spelarens intressen genom ett noga utvecklat regelverk. Regelverket följs upp genom detaljerade inspektioner och kontinuerlig övervakning. I uppföljningarna ingår finansiella kontroller samt granskningar av system- och spelutveckling, slumpgeneratorer samt ledning och rutiner. Onlinebaserade spelföretag som uppfyller regelverket och granskningsprocessen tilldelas eCOGRAS kännetecken ”Play it Safe”. Bland de övervakande instanser som tillvaratar spelarnas intressen inom eCOGRA ingår en spelombudsman – ”Fair Gaming Advocate” – som spelare kan vända sig till vid dispyter och tvister som inte klaras ut direkt med berörda spelföretag. ”Detta är ett viktigt initiativ för både vårt företag, våra spelsajter och vår bransch som sådan”, säger Patrik Selin, vd för Ongame. ”Verksamma kontroll- och regleringsinitiativ, av den typ som eCOGRA erbjuder, har fördelar för alla berörda. De skyddar spelarna och förstärker samtidigt den höga etiska och professionella nivån för såväl spelutvecklare som spelsajter.”