Beslut fattade vid extra bolagsstämma i CHR Bygga Bostäder Holding AB (publ) och information om slutförandet av rekapitaliseringsplanen

CHR Bygga Bostäder Holding AB (publ) (”Bolaget”) höll i dag extra bolagsstämma och beslutade, i anledning av föreslagen rekapitaliseringsplan, om ändring av bolagsordningen, emissionsbemyndigande och riktad nyemission m m.

Beslut vid extra bolagstämman

Stämman fattade följande beslut:

• Ändring av bolagsordningen genom införande av nya aktieslag: stamaktier, preferensaktier av serie A, preferensaktier av serie B och preferensaktier av serie C, med vissa inlösen- och omvandlingsförbehåll, samt att befintliga aktier ska benämnas stamaktier.
  • Bemyndigande för styrelsen att, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen intill kommande årsstämma, besluta om ökning av Bolagets aktiekapital genom nyemission av högst 12 600 000 preferensaktier av serie A. Teckningskursen ska uppgå till fem (5) kronor per preferensaktie av serie A. Syftet med bemyndigandet och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att emission ska kunna ske till innehavare av Bolagets obligationslån för att kvitta del av obligationsfordran på Bolaget mot preferensaktier av serie A i enlighet med rekapitaliseringsplanen med syfte att återställa kapitalet i Bolaget. Genom nyemission med stöd av bemyndigandet kan aktiekapitalet ökas med högst 10 080 000 kronor.
  • Bemyndigande för styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen intill kommande årsstämma, fatta beslut om upptagande av lån enligt 11 kap. 11 § aktiebolagslagen från innehavare av Bolagets obligationslån mot utgivande av ett eller flera vinstandelsbevis. Sådana vinstandelslån får sammantaget uppgå till högst 63 000 000 kronor. Skälet är att möjliggöra för sådana innehavare av Bolagets obligationslån som inte kan ta emot preferensaktier av serie A, i den emission som avses beslutas av Bolagets styrelse med stöd av bemyndigandet enligt föregående stycke, att istället ta emot vinstandelsbevis.
  • Riktad nyemission till Bertil Rydevik av högst 2 381 764 stamaktier. Teckningskursen uppgår till 4,25 kronor per stamaktie. Betalning för tecknade aktier ska ske genom kvittning av lånefordran på Bolaget. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att emissionen är en del av rekapitaliseringsplanen med syfte att återställa kapitalet i Bolaget och att i övrigt stärka Bolagets finansiella ställning. Genom emissionen kan aktiekapitalet ökas med högst 1 905 411,20 kronor.
  • Bemyndigande för styrelsen att, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen intill kommande årsstämma, besluta om ökning av Bolagets aktiekapital genom nyemission av stamaktier, preferensaktier av serie A, preferensaktier av serie B och/eller preferensaktier av serie C i Bolaget. Syftet med bemyndigandet och skälet till en eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att vid behov kunna stärka Bolagets finansiella ställning samt för att kunna genomföra finansiella omstruktureringar såsom återbetalning av lån.

Information om slutförandet av Bolagets rekapitaliseringsplan

Stämmans beslut om ändring av bolagsordning och emissionsbemyndigande beräknas registreras hos Bolagsverket senast fredagen den 8 mars 2019. Förutsatt att registrering skett avser styrelsen att måndagen den 11 mars 2019 fatta beslut om emission med stöd av bemyndigandet enligt andra punkten ovan. Angivna datum är preliminära.

När styrelsen fattat emissionsbeslutet kommer Bolaget att offentliggöra detta tillsammans med en slutlig tidplan för slutförandet av rekapitaliseringen. Den slutliga tidplanen kommer bland annat att innefatta beslutad avstämningsdag för tilldelning av preferensaktier liksom beslutad dag för tilldelning av preferensaktier.

För ytterligare information var god kontakta:

+46 763 145 985

Denna information lämnades för offentliggörande den 1 mars 2019 kl. 16:30 CET.