CHR Bygga Bostäder Holding AB (publ) har ingått ett tillägg till avtal (term sheet) avseende omstrukturering av utestående obligationer, tidigare ingånget i juli 2019

2019-08-30

CHR Bygga Bostäder Holding AB (publ) (“Bolaget”) har ingått ett avtalstillägg (“Avtalstillägget”) avseende term sheet (“Term Sheet”) för en planerad omstrukturering av de utestående obligationerna i Bolagets ”Senior Secured Floating Rate Bonds” med ISIN SE0010023770 (“Obligationerna”). Avtalstillägget är ingånget med aktieägare som representerar ca. 63 procent av de utgivna aktierna och ca. 50 procent av rösterna i Bolaget samt innehavare som representerar ca. 46.7 procent av Obligationerna (“Term Sheet Bondholders”).

Den 22 juli 2019 offentliggjorde Bolaget ingåendet av Term Sheet samt att Bolagets dotterbolag CHR Bygga Bostäder Entreprenad AB (“Entreprenad”) hade ansökt om rekonstruktion i syfte att återställa det egna kapitalet i Bolaget och Entreprenad. Efter beslut från Stockholms tingsrätt om att förlänga löptiden för rekonstruktionen av Entreprenad till den 23 oktober 2019, har parterna i Term Sheet kommit överens om följande huvudsakliga tillägg till Term Sheet:

Enligt ursprungligt Term Sheet, avsåg den tidigare ledningen att fortsätta äga och driva Bolaget och Entreprenad efter att NewCo som ett led i rekonstruktionen av Entreprenad avyttrats till obligationsinnehavarna (allt i enlighet med vad som angetts i samband med offentliggörandet den 22 juli 2019). Nu har Parterna istället kommit överens om att obligationsinnehavarna, representerade av Maderna Corporate Services AB (“Maderna”) ska driva Bolaget och Entreprenad. Det har också överenskommits att två större stamaktieägare i Bolaget ska betala ett belopp kontant om SEK 3 000 000 till NewCo, vilket ska täcka del av Bolagets och NewCo’s uppgörelse avseende ett lån till Bolaget från tredje part. Dessa två större stamaktieägare ska i sin tur erhålla en del av det tillgängliga kassaflödet från Bolagets projekt i Östersund och Motala samt från avyttring av vissa tillgångar. Obligationsägarna, representeras av Maderna, har även beviljats en option att från de större aktieägarna köpa alla aktier i Bolaget som ägs av dem.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Telefon: +46763145985

Johannes Bertorp, [Restructuring Team] och representant för Term Sheet Obligationsinnehavarna
Telefon: +46701880000
E-mail: johannes@bertorp.se