CHR Bygga Bostäder Holding AB (publ)delårsrapport januari-december 2018

2019-02-28 (08:00

FJÄRDE KVARTALET 2018

Siffror jämfört med oktober – december 2017

• Nettoomsättningen minskade till 40 MSEK (107)
  • Rörelseresultatet uppgick till -95 MSEK (4)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -103 MSEK (5)
  • Eget kapital uppgick till -5 MSEK (186)
  • Likvida medel var vid periodens slut 23 MSEK (24)
  • Antal produktionsstartade bostäder 0 st (128 st)
  • Antal bostäder i pågående produktion 173 st (357 st)
  • Antalet färdigställda bostäder 36 st (49 st)

JANUARI – DECEMBER 2018

Siffror jämfört med januari – december 2017

• Nettoomsättningen minskade till 198 MSEK (627)
  • Rörelseresultatet uppgick till -166 MSEK (65)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -192 MSEK (24)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER OKTOBER-DECEMBER 2018

• 36 nya bostäder i Östersund har färdigställts under fjärde kvartalet 2018.
  • Styrelserna i bolaget och dess dotterbolag CHR Bygga Bostäder Entreprenad AB har i samband med genomgång av finansiell månadsrapport avseende oktober 2018 kunnat konstatera skäl att anta att bolagens respektive eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Bolagens respektive styrelser har därför i enlighet med aktiebolagslagen 25 kap 13 § beslutat att omedelbart inleda arbetet med att upprätta kontrollbalansräkningar för bolagen att granskas av bolagens revisor.
  • I december träffades en överenskommelse med bolagets kreditgivare och aktieägare med syfte att återställa bolagets egna kapital.
  • I december skedde säljstart av 16 radhus i Sånghusvallen beläget i Östersund och produktionsstart planeras inom kommande månader.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG

• Extra bolagsstämma, tillika första kontrollstämma, i Bolaget och dess dotterbolag CHR Bygga Bostäder Entreprenad AB hölls måndagen den 21 januari 2019. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens primära förslag att bolaget inte ska träda i likvidation, utan att bolagets verksamhet ska drivas vidare. Detta innebär att en andra kontrollstämma ska hållas inom åtta månader.
  • Aktieägarna i Bolaget har kallats till extra bolagsstämma fredagen den 1 mars 2019. Förslag till dagordning inkluderar förslag till beslut om ändring av bolagsordningen, nyemission av preferensaktier, upptagande av vinstandelslån, riktad nyemission av stamaktier till långivare och om nyemission av aktier. Mer information finns på bolagets hemsida.
  • Bolaget har lämnat instruktioner till obligationsagenten Interstrust AB att initiera en ”written procedure” för att investerarna i obligationen ska rösta för ändringar i obligationens villkor. Röstningen avslutades den 26 februari 2019 och där samtliga röstande obligationsinvesterare accepterade ändringar i obligationsvillkoren. Mer information finns på bolagets hemsida.

Denna information är sådan information som CHR Bygga Bostäder Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 februari 2019 kl 08.00.

För ytterligare information, var god kontakta:

+46 763 145 985

Jesper Widfeldt, Ekonomichef