CHR Bygga Bostäder Holding AB (publ)delårsrapport januari-juni 2019

2019-08-30 (10:00)

ANDRA KVARTALET 2019

Siffror jämfört med januari – juni 2018

• Nettoomsättningen minskade till 71 MSEK (137)
  • Rörelseresultatet uppgick till -133 MSEK (-28)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -161 MSEK (-40)
  • Eget kapital uppgick till -93 MSEK (146)
  • Likvida medel var vid periodens slut 5 MSEK (24)
  • Antal produktionsstartade bostäder 0 st (0 st)
  • Antal bostäder i pågående produktion 83 st (257 st)
  • Antalet färdigställda bostäder 90 st (100 st)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER APRIL-JUNI 2019

• Inflyttning i andra delen av projekt Brandholmen om 45 nya lägenheter i Nyköping.
  • I april 2019, som en åtgärd att stärka koncernens likviditet, såldes andelarna i dotterföretaget Bostadsbolaget Brandholmen 5 AB. Försäljning av dotterföretaget stärkte likviditeten med 8,7 MSEK och negativ resultateffekt om 2,7 MSEK. Dotterföretaget äger en projektfastighet i Nyköping i närheten av projekt BRF Brandholmen 1-4.
  • Skatteverket har i skatterevision av dotterbolaget CHR Bygga Bostäder Entreprenad AB meddelat ett beslut vilket innebär att bolagets beskattningsunderlag för mervärdeskatt och inkomstskatt höjs för perioden 2015-2017 med ett sammanlagt belopp om 11,5 MSEK. Skatteverket beslutar även att bolaget ska erlägga skattetillägg om 6,4 MSEK. Bolaget har reserverat motsvarande belopp. Dotterbolaget har i slutet av juni 2019 överklagat Skatteverkets beslut och ansökt om anstånd med betalning.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG

• Skatteverket har beviljat dotterbolaget CHR Bygga Bostäder Entreprenad AB anstånd med betalning av skatt och skattetillägg. Anstånd gäller fram till Förvaltningsrätten avkunnar domen.
  • CHR Bygga Bostäder Holding AB har ingått ett Term sheet med obligationsinnehavarna avseende omstrukturering av utestående obligation om 147 mkr. För detaljer besök bolagets hemsida under Pressmeddelanden (”Term Sheet”).
  • Företagsrekonstruktion av dotterbolaget CHR Bygga Bostäder Entreprenad AB påbörjades.  För detaljer besök bolagets hemsida under Pressmeddelanden (”Term Sheet”). Stockholm Tingsrätt beslutade den 12 augusti om att tillåta en fortsättning av den pågående företagsrekonstruktionen, som längst till den 23 oktober 2019.

Denna information är sådan information som CHR Bygga Bostäder Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2019 kl 10.00.

För ytterligare information, var god kontakta:

Bertil Rydevik, tillförordnad VD

+46 763 145 985