Byggelement fortsätter i teknologisk framkant – nu ska AI säkra kvaliteten

Byggelement fortsätter satsningen på teknikutveckling i alla led i produktionen. Nu utvecklas ett system för AI-granskning som ska öka kvaliteten ytterligare och samtidigt frigöra tid för ingenjörer och planerare att fokusera på verksamhetskritiska uppgifter.

– Målet är att öka noggrannheten och precisionen, säger Mikael Wiksten, processansvarig på Byggelement. AI-system kan identifiera även den minsta avvikelsen i en ritning, något som kan vara svårt för det mänskliga ögat att upptäcka. Vi sparar både tid och resurser på att automatisera vår granskningsfunktion.

Byggelement är en av Sveriges ledande leverantörer av prefabricerade betongelement och stomsystem i betong. Det gäller till exempel väggar och bjälklag där en högre andel alternativa bindemedel i betongen istället för cement nu möjliggör minskade utsläpp med upp till 55 procent.

De första testerna med AI-systemet har gällt tillverkningsritningar för plattbärlag och har utförts i fabrikerna i Ucklum utanför Stenungsund och i Katrineholm.

– Det ser väldigt bra ut och jag är optimistisk inför fortsättningen, säger Mikael Wiksten. AI-system blir hela tiden bättre genom maskininlärning och kan anpassas till nya standarder för ritningar, material och metoder. Det säkerställer att vi ligger i teknologisk framkant.

AI-systemet kan också integreras med databashantering och spårningssystem, något som förbättrar dokumentationen av granskningsprocessen. Det underlättar spårbarheten och gör det enklare att genomföra revisioner och kvalitetskontroller.

AI-satsningen är en naturlig fortsättning på Byggelements långsiktiga och strategiska arbete för en standardiserad och robotiserad tillverkningsprocess med en hög grad av automation. Det var hösten 2022 som bolaget tog ett rejält tekniksprång för att säkerställa sitt försprång inom klimatförbättrad prefabproduktion.

– Nu tar vi det här steget för att säkerställa att våra medarbetare i produktionen får de bästa av förutsättningar. Det ska vara lätt att göra rätt, säger Mikael Wiksten. Det kräver en hel del av oss inledningsvis, men kommer absolut att innebära många fördelar.

För mer information, kontakta Linus Dunér Axelsson, pressansvarig Byggelement på linus.axelsson@peab.se eller 073-8485679.

Byggelement startades 2003 och är en av Sveriges ledande leverantörer av kompletta, klimatförbättrade stomsystem i betong och prefabricerade betongelement. Bolaget producerar och levererar projektanpassade stommar och element direkt till byggarbetsplatsen, färdiga för montage.