Byggelement kan ta hem fint miljöpris

Byggelement har nominerats till utmärkelsen Årets Miljöpris som delas ut på Betonggalan den 12 oktober i år.

Bolaget har nominerats för ”ett modigt och uthålligt ledarskap med tydlig utgångspunkt i miljöarbetets affärs- och konkurrensfördelar”.

– Jag är både stolt och glad, säger Tobias Rönje, VD på Byggelement. Det är väldigt roligt att våra långsiktiga satsningar uppmärksammas på det här sättet.

Byggelement har nominerats som ett av tre företag och kan alltså ta hem ett av Betonggalans tyngsta priser.

Bakgrunden är de strategiska satsningarna på att minska klimatavtrycket genom att producera betongelement med minst 50 procent alternativa bindemedel som standard. Stora investeringar för att samtidigt industrialisera tillverkningen har säkerställt företagets försprång inom klimatförbättrad prefabproduktion.

I nomineringen till priset framhålls vidare: ”Byggelement tar också steg mot ökad cirkularitet. I lyckade försök har spill från den egna tillverkningen ersatt tio procent av ballasten vid gjutning av nya håldäck. Andra åtgärder inkluderar armering av återvunnet stål, grön el i fabrikerna och produkttransporter med tåg. En helhetssatsning som visar på höga ambitioner kombinerat med handlingskraft”.

– Hur vi än placerar oss på galan i höst ger nomineringen extra bränsle för att fortsätta vårt arbete med att leda den viktiga och helt nödvändiga omställningen inom branschen, säger Tobias Rönje.

Betonggalan arrangeras av Betongvärlden och Årets Miljöpris ska gå till ”en person, ett företag eller en institution som under året aktivt bidragit till miljöförbättrande åtgärder eller kunskaper som inspirerar till miljöförbättring där betong varit en viktig del.”

Juryn består av Amanda Borneke, Sweco, Karin Bergkvist, Swerock och Sara Brantvall, Starka.

För mer information, kontakta Linus Dunér Axelsson, pressansvarig Byggelement på linus.axelsson@peab.se eller 073-8485679.