Byggelement rivstartar 2023 – tar hem ramavtal med ledande bostadsutvecklare

Ett ramavtal med JM ger Byggelement en flygande start på det nya året. Avtalet, som sträcker sig över fem år, omfattar prefabprodukter i form av skalväggar, plattbärlag och massiva väggar.

– Det är både glädjande och uppmuntrande att få ett så handfast bevis på vår konkurrenskraft. Det här handlar om stora volymer och kan generera nya arbetstillfällen, säger Fredrik Adamsson, avdelningschef på Byggelement och en av de nyckelpersoner som fått avtalet i hamn.

Avtalet är en stor framgång för Byggelement som just nu genomför sin största satsning hittills för att automatisera tillverkningen av betongelement och samtidigt halvera behovet av cement. Genom satsningen implementerar bolaget marknadens mest högteknologiska och industrialiserade process för att kunna möta kundernas krav på pris och prestanda.

Det är två av Byggelements fem anläggningar – i Ucklum utanför Stenungsund och i Hallstahammar – som byggs ut för att bli kompletta leverantörer av högindustrialiserade produkter för stora geografiska områden. Vid avrop från JM kommer anläggningen i Katrineholm att vara central leverantör av skalväggar och plattbärlag, medan massiva väggar levereras från den nya fabriken i Hallstahammar.

– Avtalet med JM visar att vi satsat helt rätt, säger Fredrik Adamsson. Med ny teknik kommer vi att kunna producera betongelement med minst 50 procent alternativa bindemedel som standard redan under 2023 och därmed säkerställa vårt försprång inom klimatförbättrad prefabproduktion.

Genom det pågående projektet Strandviolen i Solna, där JM bygger 72 bostäder med planerad inflyttning under juni–oktober 2024, har samarbetet redan påbörjats och får nu en naturlig fortsättning genom ramavtalet.

– Samarbetet fungerar utmärkt. JM:s byggprocesser passar oss väldigt bra och det är en stor fördel att de har en så tidig och detaljerad planering i alla led, säger Fredrik Adamsson.

JM har cirka 2 500 medarbetare och ett stort fokus på nyproduktion av bostäder i storstadsområden och på universitetsorter i Sverige, Norge och Finland.

För mer information, kontakta Linus Dunér Axelsson, pressansvarig Byggelement på linus.axelsson@peab.se eller 073-8485679.

Avtalet med JM visar att vi satsat helt rätt!
Fredrik Adamsson, avdelningschef Byggelement