Omfattande och krävande affär för Byggelement i centrala Stockholm

Report this content

Byggelements omfattande leveranser till ett nytt stort kontors- och affärskomplex i centrala Stockholm går nu in i ett intensivt slutskede. Den korta montagetiden ska avslutas före semestrarna. Affären, värd 25 miljoner kronor, ställer krav på både logistisk kompetens och kraft att producera de prefab-mängder som behövs för bygget av de elva våningarna.

– Det är fantastiskt roligt att vi vann det här uppdraget, säger Joacim Hamegård, projektledare på Byggelement. Konkurrensen var hård, men vi är vana vid logistiska utmaningar och kan leverera från flera av våra fabriker.

Projektet Snäckan ligger vid Tegelbacken, vägg i vägg med Hotell Sheraton, ett stenkast från centralstationen mitt i Stockholm. Beställare är stomentreprenören Nordec som även tidigare valt Byggelement som uppskattad leverantör. En tidigare byggnad på platsen har rivits för att ge plats åt den nya kontors- och affärssatsningen.

Här – mitt i city – måste de lastbilar som transporterar produkterna ta hänsyn till speciella spärrtider som gäller i området. En mellanlagringsstation har upprättats vid Tomteboda för att underlätta planeringen av leveranserna.

– Det är mycket att tänka på för att få till flödet, men hittills har det fungerat väldigt bra tack vare våra skickliga planerare och logistikansvariga, säger Joacim Hamegård.

Totalt sett levereras 20 320 kvadratmeter håldäck, omkring 2 000 kvadratmeter RD-plattor, drygt 1 800 löpmeter pelare, 3 500 kvadratmeter massiva väggar (inklusive socklar), 640 kvadratmeter sandwichvägg och 425 kvadratmeter halvsandwichvägg.

De stora mängderna håldäck levereras i ECO 30, något som sänker den totala leveransens utsläpp av koldioxid med 320 ton jämfört med branschstandard. Det motsvarar en minskning med närmare 20 procent.

– Det här är dessutom de första leveranserna som kommer från den nya väggfabriken i Hallstahammar, säger Joacim Hamegård. De stora mängderna prefab-element är en utmaning i sig och gör att vi även levererar från flera av våra övriga fabriker.

För mer information, kontakta Linus Dunér Axelsson, pressansvarig Byggelement på linus.axelsson@peab.se eller 073-8485679.

Byggelement startades 2003 och är en av Sveriges ledande leverantörer av kompletta, klimatförbättrade stomsystem i betong och prefabricerade betongelement. Bolaget producerar och levererar projektanpassade stommar och element direkt till byggarbetsplatsen, färdiga för montage.

Snabbfakta

Valet av håldäck i ECO 30 sänker den totala leveransens utsläpp av koldioxid med 320 ton jämfört med branschstandard. Det motsvarar en minskning med närmare 20 procent.