Byggentreprenörerna kräver flexiblare arbetstider för byggnadsarbetare

Byggentreprenörerna kräver flexiblare arbetstider för byggnadsarbetare Avtalsförhandlingar för drygt 60 000 byggnadsarbetare inleddes på tisdagen mellan Byggentreprenörerna och Byggnads. Förhandlingarna siktar mot ett nytt 18-månaders- avtal för bygg- och anläggningsarbetare som skall gälla fr o m den 1 oktober 1999 t o m den 31 mars år 2001. -Vi har tillsammans med byggmästareföreningarna runt om i landet samlat in våra medlemmars, dvs bygg- och anläggningsföretagens, synpunkter och man vill framförallt att vi tar upp krav i förhandlingarna om en mer flexibel arbetstid och att gränsen för reseersättningen höjs, säger Byggentreprenörernas VD Bo Antoni. I dagsläget förläggs arbetstiden med åtta timmar per dag under veckans fem första dagar om inte annan överenskommelse träffats. Med en mer flexibel arbetstid menar vi att den ordinarie arbetstidens längd och förläggning skall kunna variera under olika delar av året och fastställas per dag, vecka, år eller annan tidsperiod, fortsätter Bo Antoni. - Den andra stora förändringen vi vill göra i avtalet gäller reseersättningen. Avtalen innehåller helt otidsenliga rese- och traktamentsvillkor vilket innebär att en byggnadsarbetare får betalt för resan om han eller hon har mer än fem kilometer till jobbet. Vi kräver i årets förhandlingar att minsta avståndet för reseersättning mellan bostad och arbetsplats utökas kraftigt och att reglerna anpassas till rådande skattelagstiftning, avslutar Bo Antoni. För kompletterande information ring VD Bo Antoni, tel 08-698 58 36 eller förhandlingschef Christer Flodén, tel 08-698 58 20. Se även våra tidigare pressreleaser på http://www.byggentreprenorerna.se