Byggnads Bo 01- utspel snudd på utpressning

Byggnads Bo 01-utspel snudd på utpressning - Att ta den snäva produktionstiden för bomässan Bo 01 i Malmö som argument för att “erbjuda“ tvåskift med sex timmars arbetsdag och med bibehållen lön är snudd på utpressning. Det tyder inte på samhällsansvar, inte heller på respekt för gällande kollektivavtal. Det konstaterar Göran Pettersson, Sveriges Byggindustrier, och tillägger: - Byggnads “erbjudande“ snarare stjälper än räddar Bo 01. Skulle deras krav gå igenom innebär det avsevärda fördyringar för varje projekt, fördyringar som inget byggföretag kan bära, knappast heller beställarna. Haveriet närmar sigÖ Överenskommelser med Byggnads ombudsmän om utläggning av arbetstid utanför det gällande kollektivavtalet krävs för varje projekt. Byggnads s k erbjudande innebär att första skiftet arbetar mellan 06.00 och 12.00, andra skiftet mellan 11.30 och 17.30, vilket när måltidsraster räknas bort ger en effektiv veckoarbetstid om 52,5 timmar - men med lön för 80 timmar. Med andra ord: En ofinansierad arbetstidsförkortning på 34 %! Gällande kollektivavtal medger att arbetstiden kan förläggas mellan 06.00 och 17.30 - och med tio timmar per vardag. Och olika tillägg är redan reglerade i avtalet! För att lägga ut arbetstiden på detta sätt - och få 50 timmars effektiv arbetstid per vecka och med lönekostnader för 50 timmar - krävs endast överenskommelse mellan företaget och direkt berörd personal. - Det är befängt att tro att ytterligare 2,5 timmars effektiv arbetstid - när arbets-styrkan den tiden dessutom är dubblerad ute på arbetsplatserna - skulle resultera i bättre hus och friskare byggnadsarbetare. Eventuella risker för sjuka hus och dåliga arbetsmiljöer kan bara lösas genom bättre information och utbildning. - Byggnads agerande tyder i första hand inte på omtanke om byggnadsarbetarnas hälsa och husens kvalitet, det bekräftar i stället vår uppfattning att Byggnads enbart är ute för att driva upp löne- och kostnadsnivåerna utan hänsyn till eventuella konsekvenser, slutar Göran Pettersson. (För kompletterande information ring Göran Pettersson, 08- 698 58 05 eller 0708-58 05 58)