Hellre vägtullar än trafikkaos

Hellre vägtullar än trafikkaos Sunda hus och bra vägar ligger högt på svenska folkets önskelista enligt en SIFO-undersökning om svenskt byggande och boende. En majoritet av svenskarna kan tänka sig att större byggprojekt finansieras av privata intressen, om man på det sättet t ex får möjlighet att bygga bort trafikkaos i storstadsområden. Av dessa kan en majoritet också acceptera vägtullar som del av finansieringen. Detta framgår av en undersökning som Sveriges Bygg-industrier, BI har låtit SIFO göra. Undersökningen genomfördes kring årsskiftet 1999/2000 bland 2000 personer (1000 personer ur allmänheten samt 500 chefer i byggföretag och 500 byggnadsarbetare). Mer än 60 procent av de tillfrågade ställer sig positiva till privat finansiering av ange-lägna vägprojekt och nästan lika många av dessa säger ja till vägtullar. SIFO-undersökningen visar också att det finns ett stort förtroende för byggbranschen som helhet hos allmänheten. Mer än 60 procent säger sig ha ett stort eller ganska stort förtroende för branschen och endast 5 procent uttalar misstro. - Det uttalade förtroendet för byggbranschen bekräftas av att mer än hälften av de intervjuade tror att den erbjuder framtidsyrken för dem som idag är unga, säger BIs informationschef, Gisela Högberg. Man pekar på att det nu ges många arbetstillfällen för byggnads-arbetare och att byggande är ett skapande arbete. Detsamma säger i undersökningen byggnadsarbetarna själva som också framhåller friheten som en av jobbets fördelar. Viktigt att bygga sunt Tveklöst är svaret på frågan vad som är viktigast när det gäller morgondagens bostäder och boende. Bostäderna skall vara sunda - material och bygg-metoder får inte förorsaka allergier eller andra hälsorisker. Det är beskedet från närmare 90 procent av de intervjuade. Att boendekostnaderna inte ökar är det därnäst viktigaste önskemålet. Tätare kontakter mellan byggare och slutkund och en strängare kontroll anses vara de bästa sätten att motverka byggfusk. Förbättrad utbildning är också av vikt, medan mycket få tror att hårdare byggregler skulle vara en bra metod. I byggundersökningen berörs också förekomsten av svartjobb. Var femte person av dem som privat har köpt byggjobb har också vid något tillfälle använt sig av svartjobbare. Undersökningen inkl diagram hittar du på BI:s hemsida, www.bygg.org. För kompletterande information ring Gisela Högberg, informationschef, tel 08-698 58 24 eller 0708-58 24 44.