Nu tar byggbranschen krafttag mot fukt i betongkonstruktioner

Nu tar byggbranschen krafttag mot fukt i betongkonstruktioner Bengt Lindblom, Nacka, utnämndes på onsdagen till Sveriges förste auktoriserade fuktkontrollant. Därmed tog byggbranschen ett första viktigt steg i ett systematiskt arbete att motverka fukt i betongkonstruktioner. Fukt i betonggolv har genom åren bidragit till s k sjuka hus. Korta byggtider, olika produktionsmetoder, val av ytbeklädnad etc. har var för sig eller i samverkan påverkat utvecklingen. Men en hittills mindre uppmärksammad grundorsak är att olika mätkonsulter med olika mätmetoder kommit med mycket varierande mätresultat - +/- 5 % i relativ fuktighet. Ett mätprotokoll har därför kunnat visa att betongen varit tillräckligt torr - när den i verkligheten haft för hög relativ luftfuktighet. Och tvärtom. Mätresultaten har dessutom inte dokumenterats på ett enhetligt sätt vilket försvårat de i efterhand genomförda skadeutredningarna. Förutsätt-ningarna för en god erfarenhetsåterföring har också minskat. Genom Rådet för ByggKompetens (RBK) har byggbranschen nu tagit fram ett omfattande och branschgemensamt kontrollsystem för att motverka byggfukt i golvkonstruktioner av betong - och därmed också lägga grunden till hus med goda innemiljöer. Systemet omfattar bl a regler för godkännande av mätmetoder och krav för kalibrering av mätutrustning samt regler för auktorisation av personer som utför fuktmätning i betong, auktoriserade fuktkontrollanter. Genom systemet med RBK-auktoriserade fuktkontrollanter stramas mätarbetet upp - och därmed ökar förutsättningarna för branschen att nå det viktiga kvalitets- och miljömålet friska hus. Bengt Lindblom har i 20-talet år arbetat på BARAB, där ett 20-tal anställda arbetar med inomhusmiljöfrågor, inte minst fukt- och mögelskador. På “konkurrentföretaget“ AK-konsult Indoor Air i Spånga arbetar Mathias Stenström, som blev den andre auktoriserade fuktkontrollanten i byggbranschen. (För kompletterande information - ring Peter Löfgren, 0708-21 02 00 eller läs mer på http://www.rbk.nu) BYGGENTREPRENÖRERNA är de enskilda byggföretagens bransch- och arbetsgivarorganisation. Bland organisationens drygt 2~100 medlemsföretag finns ett 50-tal med fler än 100 anställda och drygt 1 400 företag med tio eller färre anställda. BYGGENTREPRENÖRERNA är ett yrkesförbund inom SAF, Svenska Arbetsgivareföreningen, och en branschförening inom Industriförbundet. BYGGENTREPRENÖRERNA samarbetar intimt med de 28 fristående byggmästareföreningarna runt om i landet.