Populärt igen bli byggare

Populärt igen att bli byggare Antalet förstahandssökande till gymnasieskolans byggprogram har på ett år nästan fördubblats - ett bevis på att ungdomarna återigen ser bygg som en framtidsbransch! 2 500 högstadieelever över hela landet exklusive Stockholm har enligt preliminära uppgifter valt byggutbildning i gymnasieskolan som sitt förstahandsalternativ. Det s k söktrycket - antal sökande per elevplats - uppgår därmed till 1,02 jämfört med 0,5 under 1998. - 90-talets byggkris innebar kraftigt minskad elevtillströmning till byggutbildning. Men nu har det vänt och det är glädjande eftersom branschen har mycket stora rekryteringsbehov framför sig, säger Sigge Baumgarten, Byggentreprenörerna. - Pensionsavgångar och volymtillväxt innebär att byggbranschen behöver 80 000 - 100 000 nya medarbetare fram till år 2010; 60 000 - 70 000 byggnadsarbetare och hantverkare, 10 000 - 13 000 högskoleingenjörer och 3 000 - 4 000 civilingenjörer. I mitten av april ska gymnasieskolornas avgångsklasser söka utbildningsplats vid högskolor och universitet. Byggentreprenörerna genomför därför just nu en kampanj med bl a annonsering och radioreklam i syfte att marknadsföra även ingenjörsutbildningarna. - Vår förhoppning är att vi därigenom ska förstärka det ökande intresset för bygg och få en kraftig ökning även av antalet sökande till högskole- och civilingenjörsutbildning bygg, kommenterar Sigge Baumgarten. Få branscher kan idag uppvisa lika goda framtids- och utvecklingsmöjligheter som byggbranschen. Byggaryrket är fritt, skapande och omväxlande - och resultaten består synligt över generationer. (För kompletterande information - ring Sigge Baumgarten eller Gisela Högberg på 08- 698 58 00 eller 0708 - 58 23 00) Denna pressrelease och tidigare sända pressreleaser från Byggentreprenörerna finns nu att läsa på Internet, adress www.byggentreprenorerna.se. BYGGENTREPRENÖRERNA är de enskilda byggföretagens bransch- och arbetsgivareorganisation. Bland organisationens drygt 2~100 medlemsföretag finns ett 50-tal med fler än 100 anställda och drygt 1 400 företag med tio eller färre anställda. BYGGENTREPRENÖRERNA är ett yrkesförbund inom SAF, Svenska Arbetsgivareföreningen, och en branschförening inom Industriförbundet. BYGGENTREPRENÖRERNA samarbetar intimt med de 28 fristående byggmästareföreningarna runt om i landet.