Stigande byggvolymer i Norden

Stigande byggvolymer i Norden Efter årets stagnation i det nordiska byggandet vänder utvecklingen till en ökning nästa år. Det är en upprevidering från förra bedömningen då prognosen var en nedgång i byggandet både för år 1999 och år 2000. Förklaringen är att byggandet i Norge och Danmark inte spås falla lika djupt som tidigare fruktat. I Sverige och Finland ökar byggandet påtagligt både i år och nästa år. Det framgår av rapporten Byggkonjunkturen i Norden som Byggentreprenörerna presenterade idag. I Danmark ser nedgången i byggandet ut att bli betydligt mindre än vad Byggentreprenörerna prognostiserat tidigare. För bostadsbyggandet och övrigt husbyggande väntas nu endast en marginell nedgång. För anläggningsbyggandet ser det däremot mörkare ut under några år. Den stora uppgången i oljepriset i år har underlättat för den norska ekonomin. Den norska kronan har stärkts och centralbanken har börjat släppa ned räntan. Investeringsklimatet förbättras därmed påtagligt. I år sjunker visserligen bygginvesteringarna något men nästa år väntas marknaden stabiliseras. I Finland är ekonomin på stark frammarsch sedan några år tillbaka. Byggandet har också ökat mycket starkt med uppgångar på ca 10 procent både år 1997 och år 1998. Under prognosåren bedöms marknaden dock öka i något lugnare takt. Det är i första hand i Helsingfors-området som byggandet ökar, men aktiviteten ökar även i Åbo, Tammerfors och Uleåborg. Liksom i Finland är ekonomin i Sverige i stark uppgångsfas. Det drar med sig byggandet som nu befinner sig i en tydlig återhämtningsfas. Investeringarna ökar påtagligt i de delar av näringslivets byggande som har koppling till den starka utvecklingen av den inhemska ekonomin. Procentuellt blir uppgången dock störst för bostadsbyggandet som nu långsamt återhämtar sig från de extremt låga nivåer där de legat de senaste åren. För tabell över Byggandets utveckling i Norden - se Byggentreprenörernas hemsida på www.bygg.org (För kompletterande information ring Göran Johansson Grahn 08-698 58 68.) BYGGENTREPRENÖRERNA är de enskilda byggföretagens bransch- och arbetsgivarorganisation. Bland organisationens drygt 2~100 medlemsföretag finns ett 50-tal med fler än 100 anställda och drygt 1 400 företag med tio eller färre anställda. BYGGENTREPRENÖRERNA är ett yrkesförbund inom SAF, Svenska Arbetsgivareföreningen, och en branschförening inom Industriförbundet. BYGGENTREPRENÖRERNA samarbetar intimt med de 28 fristående byggmästareföreningarna runt om i landet.