Stora regionala skillnader i nordisk byggkonjunktur

Stora regionala skillnader i nordisk byggkonjunktur Bygginvesteringarna i Norden minskar med två procent i år och ytterligare en procent nästa år. Skillnaden mellan länderna är dock betydande. I Danmark och Norge minskar investeringarna, i Sverige och Finland fortsätter de att öka. Detta framgår av en ny nordisk konjunkturrapport från Byggentreprenörerna. Den nordiska byggmarknaden uppgick 1998 till drygt 600 miljarder SEK varav 417 mdr SEK var investeringar, en ökning med tre procent från 1997. Starkaste tillväxten hade Finland där bygginvesteringarna ökade med tio procent, följt av Sverige med fem procent. I Danmark (+1%) och Norge (-1%) passerades toppen efter några års intensivt byggande. För Norden som helhet ökade bostadsbyggandet med fem procent förra året men väntas i stort sett stagnera i år och nästa år. Det övriga husbyggandet väntas också stagnera medan väg- och anläggningsinvesteringarna minskar med 3-4 procent i år och nästa år. I Danmark leder finanspolitisk åtstramning till att bostadsbyggandet minskar. Sjunkande fläskpriser resulterar i en dramatisk nedgång i jordbrukets investeringar. En rad stora anläggningsprojekt är nu i det närmaste färdiga, vilket leder till ett “hål“ i denna sektor. I Norge har oljepriset och kronan repat sig avsevärt efter höstens fall varför centralbanken börjat släppa ned räntan. Fortfarande ligger dock räntorna betydligt högre än för ett år sedan, vilket leder till minskat byggande framförallt i år, men troligen i mindre omfattning också nästa år. Vändpunkten för det finska byggandet kom sommaren 1996 och tecknen på en högkonjunktur blir allt tydligare; längre leveranstider, högre priser och svårigheter att få tag på kompetent arbetskraft. Byggandet ökar i första hand i Helsingfors-området men även i Åbo, Tammerfors och Uleåborg. Byggandet i Sverige befinner sig nu i en tydlig återhämtningsfas från de mycket låga nivåer som gällt de senaste åren. Utvecklingen leds av de delar av näringslivets byggande som har koppling till den starka utvecklingen av den inhemska ekonomin. Samtidigt återhämtar sig bostadsbyggandet sakta från sina bottennivåer. (För kompletterande information ring Göran Johansson Grahn 08-698 58 68) BYGGENTREPRENÖRERNA är de enskilda byggföretagens bransch- och arbetsgivareorganisation. Bland organisationens drygt 2~100 medlemsföretag finns ett 50-tal med fler än 100 anställda och drygt 1 400 företag med tio eller färre anställda. BYGGENTREPRENÖRERNA är ett yrkesförbund inom SAF, Svenska Arbetsgivareföreningen, och en branschförening inom Industriförbundet. BYGGENTREPRENÖRERNA samarbetar intimt med de 28 fristående byggmästareföreningarna runt om i landet. Se även www.byggentreprenorerna.se.