Bygghemma och XL-BYGG i banbrytande samarbete

Sveriges ledande aktör på byggvaror på nätet, Bygghemma.se, startar ett unikt samarbete med en av Nordens främsta byggvarukedjor, XL-BYGG. I och med samarbetet blir byggvarubranschen pionjär inom så kallad multichannel retail.

Det här är en helt ny typ av samarbete mellan en av de främsta on-line aktörerna, Bygghemma.se, och XL-BYGG med sina över 100 fysiska butiker. Samarbetet gör att vi båda kan erbjuda våra kunder ett bredare sortiment med över en halv miljon artiklar. Utöver det får XL-BYGG tillgång till en komplett e-handelslösning och Bygghemma.se kan leverera snabbare genom XL-BYGGs lagerställen och butiker, säger Patrik Rees, VD på Bygghemma.se.

XL-BYGG och Bygghemmas gemensamma nätförsäljning kommer att vara igång under våren. Då ska besökare på Bygghemma.se kunna komma åt hela det tunga byggvarusortimentet som XL-BYGG erbjuder med allt från virke till isolering och cement. Tillsammans erbjuder de två aktörerna ett heltäckande sortiment med över 500 000 artiklar för hemmafixare och proffs.

För kunderna innebär det att de kan beställa on-line och få sina produkter snabbt och enkelt distribuerade från den lokala XL-butiken direkt hem till dörren eller byggarbetsplatsen. Distributionskedjan för Bygghemma.se kortas genom att de får tillgång till XL-BYGG s butiker på över hundra platser runt om i landet.

För XL-BYGG innebär samarbetet att de nu kan komplettera sina fysiska butiker med Bygghemmas näthandel.

-          Kraven på ökad tillgänglighet och kundernas önskan om att kunna välja allt de behöver för sitt byggprojekt på ett och samma ställe, kopplat till möjligheten att kunna välja mellan en fysisk butik och en e-handelslösning av toppklass ökar hela tiden. Tillsammans ska vi se till att vi når den allt mer aktiva målgruppen av kvalitetsmedvetna konsumenter, säger Bert Larsson, VD för Byggtrygg AB / XL-BYGG.

Byggvarumarknaden i Sverige omsätter idag cirka 40 miljarder kronor. Av det står näthandeln för bara några få procent.

-          Det här är ett banbrytande samarbete som jag är övertygad om kommer att öka on-lineförsäljningen av byggvaror. Att sälja genom flera kanaler blir allt vanligare. Vi ser hur det ökar i flera länder och framför allt inom olika branscher. Nu är även den traditionella byggvaruhandeln redo för mer än vanlig butiksförsäljning, säger Pelle Törnberg, styrelseordförande på Bygghemma.se.

Samarbetet blev klart den 1 februari. Bygghemma.se blir delägare i Byggtrygg AB och blir samtidigt en del av XL-BYGG, men under sitt eget varumärke.

Om Byggtrygg/XL-BYGG:

• Ett servicebolag för ett 90-tal enskilda byggfackhandlare, som alla är delägare i Byggtrygg AB
  • Ca 120 försäljningsställen
  • Byggtryggs uppgifter är bl.a. att som företrädare för delägareföretagen samordna inköpsverksamheten, affärsstöd och utveckling, träfrågor och utbildning. Dessutom initierar och utvecklar Byggtrygg gemensam marknadsföring under varumärket XL-BYGG.
  • Tillsammans med kollegor i Norge och Danmark bildar XL-BYGG Skandinaviens största profilerade bygghandlarkedja.
  • Årlig försäljning i Sverige på drygt 6 Mdr kronor

Om Bygghemma.se

• Startade 2006
  • Säljer byggvaror till hemmafixare och professionella över nätet
  • 100 000 artiklar från olika leverantörer i sitt sortiment
  • Har ökat sin försäljning med 1200 procent de senaste fyra åren
  • Utsågs till Årets Komet 2010 i handelns Retail Awards
  •  Utsågs till Årets e-handlare 2011 i Pricerunners kategori Hem och Trädgård
  •  Huvudkontor i Oskarshamn
  • Omsatte 207 miljoner 2011.

För ytterligare information och bilder:
Patrik Rees, VD Bygghemma.se
patrik.rees@bygghemma.se

Mobil: 0708 329 300

Bert Larsson, VD Byggtrygg AB
bert@byggtrygg.se
Tel/mob : 08 564 88 195

Bygghemma.se – Årets Komet!
I mars utsågs
bygghemma.se till Årets Komet när handelns Retail Awards delades ut. Bygghemma.se lanserades i oktober 2006. Affärsidén är att marknadsföra ett brett sortiment av byggvaror på nätet till marknadsanpassade priser med hemleverans. Målgruppen för bygghemma.se är främst hemmafixande privatpersoner som vill handla byggvaror från kända leverantörer via nätet. Även mindre byggföretag som uppskattar direktleverans till byggplatsen är en växande kundgrupp. Bygghemma.se har idag cirka 100 000 artiklar i sitt sortiment och omsätter över 200 miljoner kronor. Under 2012  kommer företaget att etablera sig på den nordiska marknaden. Huvudkontoret ligger i Oskarshamn och här arbetar ca 40 personer. www.bygghemma.se