Gräsklippare och uterum i topp när semestersvensken handlar på nätet

Sommar och semester betyder för många att man fixar i trädgården och renovera på sommarhuset. Och allt fler väljer att handla sina byggvaror på nätet. Gräsklippare, uterum, flaggstänger, fönster och växthus toppar försäljningen på e-handelsbolaget Bygghemma.se just nu.

-  Vi märker att allt fler börjar handla sina byggvaror på nätet. Det är bekvämt att sitta framför datorn och beställa och sedan få det hemskickat istället för att sitta i bilen och köa på ett varmt byggvaruhus.  Redan i maj startade sommarförsäljningen och jämfört med samma period förra året har vi ökat med mer än 50 procent, säger Patrik Rees, VD på Bygghemma.se

Från maj och under hela sommaren levererar Bygghemma.se en stor del av sina leveranser till just sommarstugor. Gotland, Stockholms skärgård och områden med mycket sommarboende ökar under denna period.

-  Hemmafixartrenden håller helt klart i sig även under sommaren. På sommaren hinner vi fixa ute och vi är måna om att det ska se snyggt ut även vid sommarstugan. Framför allt är det stora och otympliga saker som beställs direkt till sommarboendet – uterum, badrumsinredning och fönster är populära just nu, säger Patrik Rees.

Precis som för traditionell detaljhandel är väder och vind styrande för när vi handlar på nätet. Är det vackert väder vill vi inte sitta framför datorn eller gå i butiker. Men till skillnad från detaljhandeln, så märks ingen generell nedgång i handeln över nätet. Tvärtom. Bygghemma.se ökade sin försäljning med hela 35 procent under 2010.

Söndagar, måndagar och tisdagar är de bästa försäljningsdagarna för Bygghemma.se.

-  Då har många varit lediga under helgen och funderat på vad de vill göra. När man kommer hem till datorn känner man sig inspirerad och det är lätt att i lugn och ro beställa sina varor då vi har öppet dygnet runt.

Bygghemma.se säljer mycket under semestertider, men i slutet av sommaren och början av hösten har företaget sin största boom. Då ändrar beställningarna fokus och fler handlar till villan eller lägenheten i stan och typen av produkter går mer mot inomhusrenovering.

10 i topp!
De här byggvarorna köper vi mest av på nätet just nu

• Gräsklippare
  • Uterum
  • Utemöbler
  • Flaggstänger
  • Fönster
  • Växthus
  • Altantillbehör
  • Dörrar
  • Badrumsinredning
  • Grillar

För ytterligare information och bilder:

Patrik Rees, VD Bygghemma.se
patrik.rees@bygghemma.se

Om bygghemma.se

Bygghemma.se – Årets Komet 2010!
I mars utsågs bygghemma.se till Årets Komet när handelns Retail Awards delades ut. Bygghemma.se lanserades i oktober 2006. Affärsidén är att marknadsföra ett brett sortiment av byggvaror på nätet till marknadsanpassade priser med hemleverans. Målgruppen för bygghemma.se är främst hemmafixande privatpersoner som vill handla byggvaror från kända leverantörer via nätet. Även mindre byggföretag som uppskattar direktleverans till byggplatsen är en växande kundgrupp. Bygghemma.se har idag cirka 100 000 artiklar i sitt sortiment och omsätter drygt 150 miljoner kronor. Under 2011 kommer företaget att etablera sig på den nordiska marknaden. Huvudkontoret ligger i Oskarshamn och här arbetar ca 30 personer. www.bygghemma.se