Trend: I sommar handlar vi byggvaror över nätet

Byggvaror och hemmafixarprodukter hör till den snabbast växande trenden av varor som handlas över nätet. Och sommaren tillhör en av de absolut bästa säsongerna för e-handel av hemmafixarprodukter. Från maj till september säljer e-handelsföretaget Bygghemma.se ungefär 25 procent mer jämfört med en genomsnittlig månad.

- Att handla byggvaror på nätet är tillsammans med sport, mat och leksaker den snabbast växande e-handelstrenden, säger Bygghemmas VD Mikael Olander.

-          På semestern har folk tid att planera och fixa med sitt boende, bli inspirerade och enkelt beställa över nätet oavsett tid på dygnet, säger Mikael Olander, VD på Bygghemma.se.

Under sommaren handlar man framför allt byggvaror till sina bostadsrätter eller till villan, men även en hel del till fritidshuset. Badrum och golv säljer mycket hela året, men under sommaren tillhör trädgårdsmaskiner och utemöbler storsäljarna.

Bland de som handlar byggvaror på nätet är de flesta i åldrarna 30-39 år och småbarnsföräldrar med eget boende. En stor andel är högskoleutbildade, medel- till höginkomsttagare och personer med ont om tid. Framför allt är det mannen som lägger beställningen, men såväl kvinnor som män är vana besökare på Bygghemmas sajt. Under sommaren handlar man ofta lite senare på kvällen. En stor del av beställningarna trillar in först efter kl 22.

-          Att handla byggvaror på nätet är tillsammans med sport, mat och leksaker den snabbast växande e-handelstrenden. Bygg och mat har varit sent ut inom e-handel, men nu kommer de två branscherna allt starkare. Byggbranschen växer hela tiden i och med det ökade intresset för hem och inredning. För just byggvaror växer e-handeln inte enbart på bekostnad av traditionell detaljhandel. Istället bidrar den till att öka den totala handeln av byggvaror, säger Mikael Olander.

Storstadsbor e-handlar generellt för ungefär 50 procent mer per capita jämfört med boende i resten av landet. Inte mindre än 40 procent av beställningarna hos Bygghemma.se kommer från boende i större städer – 24 procent av de som handlar är Stockholmare.

-          E-handeln har kommit längre i storstäderna. Det är bekvämt att handla över nätet, inte minst byggvaror som ofta är otympliga. Man slipper ta bilen till byggvaruhuset – om man ens har en bil. Och man slipper köerna till kassan och bökiga transporter hem.

Kraftig tillväxt för Bygghemma.se
Bygghemma.se startade 2006 och har haft en genomsnittlig årlig fördubbling av omsättningen sedan dess. I maj i år slog man rekord med den bästa försäljningen någonsin. 2007 omsatte företaget drygt 20 miljoner och 2011 var siffran över 200 miljoner. För den prestationen utsågs företaget till Årets Komet i handelns tävling Retail Awards för ett drygt år sedan. Just nu står man i startgroparna för att bredda sortimentet av hemmafixarprodukter med fler leverantörer och tjänster och att etablera sig på den nordiska marknaden.

För ytterligare information och bilder

Mikael Olander, VD Bygghemma.se
Mobil: 0708-194 300
Mail: mikael.olander@bygghemma.se