Andreas Carlgren inser byggherrens viktiga roll

Report this content

Takras är oacceptabelt men i ett större perspektiv behöver vi fokusera på rätt saker. Kärnfrågan är att vi behöver starka och kompetenta byggherrar. De frågor som Andreas Carlgren m fl adresserar vid dagens presskonferens har vi arbetat med i flera år.

Föreningen Byggherrarna och dess medlemmar arbetar för att stärka byggherrens roll och kompetens. Takras är synligt, konkret och spektakulärt. Men föreningen Byggherrarna och våra medlemmar har redan sett det som doldes under snön, långt innan Andreas Carlgren m fl kom till insikt. Vi står fast vid det vi sagt tidigare; Ingen av Byggherrarnas medlemmar fuskar medvetet! Men vi välkomnar att byggherrens centrala och viktiga roll i byggprojekt äntligen uppmärksammas! Byggherrerollen är en av samhällets viktigaste yrkesroller. Det är byggherren som ser till att vi får de bostäder, skolor, arbetsplatser, broar och vägar som vi behöver för att samhället ska fungera. Vi har tyvärr fått se att byggherrerollen har urholkats och att resurser och kompetens har minskat under många år. I år är det takrasen som avslöjar bristerna. Det kan komma nya akuta frågor framöver. Bristerna kommer inte att försvinna av sig själva. Byggherrekompetensen är central för samhällsbyggandet och för detta behövs både resurser och engagemang. Tillsammans med fyra tekniska högskolor har vi tagit fram en utbildning för att certifiera byggherrar, ByggherreClass. Den kompetens som man nu efterfrågar och som många fler behöver. Vi bjuder gärna in Andreas Carlgren till vår konferens den 23 mars där vi ska diskutera just en starkare och mer kompetent byggherreroll och dess grundläggande betydelse för samhällsbyggandet. Mats Odell kommer. Du är också välkommen!

Taggar: