Pressinbjudan: Byggherren i fokus efter takras

Report this content

Välkommen till föreningen Byggherrarnas konferens den 23 mars om en effektiv byggherrefunktion!

Vinterns takras har satt fokus på byggherrens centrala och viktiga roll. Miljöministern har gått ut med krav på starkare kontroller av byggherrarnas bygg- och anläggningsarbeten. Kärnfrågan är att vi behöver starka och kompetenta byggherrar där byggprojekten vilar i trygga händer. Byggherrerollen är en av samhällets viktigaste yrkesroller. Det är byggherren som ser till att vi får de bostäder, skolor, arbetsplatser, broar och vägar som vi behöver för att samhället ska fungera. Vi har tyvärr fått se att byggherrerollen har urholkats och att resurser och kompetens har minskat under en följd av år. En av förklaringarna är att byggherrefunktionen tillhör de funktioner som har nedmonterats i ekonomiskt pressade tider som till exempel under 1990-talets fastighetskris. Byggherrekompetensen tar sedan mycket lång tid att återskapa Byggherrarna har också en viktig uppgift i att koppla samman byggprocessen med samhällets behov och skapa samhälleliga värden. En väl fungerande bygg- och fastighetsmarknad är av väsentlig betydelse för Sveriges tillväxt, utveckling och välstånd. Byggindustrin omsätter drygt 500 miljarder kronor per år och värdet på fastighetsbeståndet i Sverige kan uppskattas till 5 000 miljarder kronor. Tillsammans utgör den byggda miljön ungefär hälften av nationalförmögenheten. Den 23 mars har föreningen Byggherrarna sin konferens där vi diskuterar en stärkt byggherreroll för ett hållbart och effektivt samhällsbyggande. Mats Odell, Ulla Hamilton, Barbro Engman och Gunnar Malm är några av dem som kommer. Du som är journalist och intresserad av samhällsbyggnadsfrågor är välkommen att vara med på konferensen! För tider och program se bifogad fil.