Byggkeramikrådet släpper animerade filmer

För att underlätta förståelsen av informationen i sina branschregler för våtrum, BBV, har Byggkeramikrådet tagit fram elva stycken animerade filmer där reglerna sammanfattas på ett informativt sätt. Filmerna är textade på fem olika språk och finns att se på Byggkeramikrådets hemsida, bkr.se.

Det är första gången en branschorganisation tar fram animerade filmer om sina branschregler. Filmerna förklarar reglerna för våtrum där kakel och klinker ska användas som ytmaterial. Sedan 1989 har Byggkeramikrådet ansvarat för att ta fram och se till att reglerna följer myndighetskraven i Boverkets byggregler.

Filmerna är textade på flera språk

Ambitionen med de animerade filmerna är att underlätta förståelsen av informationen i branschreglerna för våtrum, BBV, och de är tänkta som ett komplement till de tryckta reglerna.

– Filmerna är ett modernt, populärt och innovativt sätt att lära sig våra branschregler och för många är det lättare att ta in information när man ser på film, jämfört med att läsa. Filmerna sammanfattar delar av reglerna, men ersätter dem inte fullt ut, säger Ralf Jerad, vd på Byggkeramikrådet.

De elva animerade filmerna finns förutom på svenska även textade på engelska, spanska, polska och ryska och finns att tillgå på Byggkeramikrådets hemsida, www.bkr.se/fakta/branschregler/bbv-i-animerat-filmformat/

Ralf Jerad

Vd Byggkeramikrådet

ralf@bkr.se

Per Bernhardsson

Teknisk rådgivning, webb & IT, Byggkeramikrådet

per@bkr.se

Citat

Ralf Jerad, vd på Byggkeramikrådet.