Nomineringar till de 2 stora kakeltävlingarna klaraStudenter resp arkitektbyråer tävlar i prestigekamp

Byggkeramikrådet (BKR) delar årligen ut 2 prestigefyllda priser inom byggkeramik. Båda tävlingarna handlar om att på ett nytt och kreativt sätt använda sig av kakel och klinker inom modern arkitektur.

Stora Kakelpriset tilldelas årligen en arkitekt eller motsvarande som svarat för utformningen av byggnadsobjekt i Sverige där keramiska plattor använts på ett sätt som väl tillvaratar materialets egenskaper. Se bif nedladdningsbara bilder!

De nominerade till Stora Kakelpriset 2016 är (i bokstavsordning):

Havanna Spa & Bad, Varberg
Malmö Live, Malmö

Kakeltävlingen vänder sig till studenter vid arkitekthögskolor i Sverige och anordnas varje år i samråd med Sveriges Arkitekter. Tävlingens syfte är att öka kunskaperna kring det mångtusenåriga materialet keramik, samt att främja god användning av byggkeramik i Sverige.

Årets tävlingsuppgift har varit att omvandla Förbindelsehallen i Slakthusområdet i södra Stockholm till en framtida saluhall. Tre finalister har valts ut som fått gå vidare med att bygga upp sina artefakter. När artefakterna är färdigställda kommer juryn att göra den slutgiltiga bedömningen och utse en vinnare av Kakelpriset 2016. Alstren kommer också vara en del av utställningen vid prisutdelningen tillsammans med övriga tävlingsbidrag. Samtliga tävlingsbidrag finns presenterade på BKRs hemsida –

De tre finalisterna i Kakeltävlingen 2016 är (i bokstavsordning):

Förbindelseallén
Marknaden & Marknaden
Slakthus- Dynamon

Prisutdelningen för båda tävlingarna kommer att äga rum torsdagen den 24 november kl 19.00 på Designgalleriet, Kammakargatan 52 i Stockholm.