Viktiga förbättringar när de nya branschreglerna släpps

1 januari 2021 släpper Byggkeramikrådet nya branschregler för våtrum, BBV. Reglerna innehåller flera viktiga uppdateringar och förbättringar.

Byggkeramikrådets branschregler för våtrum, BBV, är ett regelsystem som blivit branschstandard för tätskikt och keramik i våtrum. Fem år har gått sedan senaste uppdateringen och den här gången har Byggkeramikrådet tillsammans med GVK, Säker Vatten och Måleribranschens Våtrumskontroll MVK samordnat sina respektive branschregler och enats om gemensamma riktlinjer där reglerna berör varandra. Initiativet hoppas man ska leda till ökad tydlighet och bättre kvalitet.

- Vi har samordnat våra regler på de punkter där de tidigare varit motsägelsefulla och synkroniserat dem tidsmässigt. På kort sikt ska det bli enklare att göra rätt. På lång sikt hoppas vi att detta leder till bättre utfört arbete och bättre kvalitet på badrummen. Samordningen är garanterat efterlängtad, säger Ralf Jerad, vd på Byggkeramikrådet.

De viktigaste förändringarna i BBV21:1 är:

• Omarbetad struktur för bättre tydlighet och flöde

Branschreglerna som tidigare varit uppdelad i två delar, är numera sammanslagna till en, med ny design och nya illustrationer som ger bättre flöde och ökad tydlighet.

• Ändrade regler för fall runt brunn

Vid platsen för dusch och bad är fallregeln om 7–20 mm/m densamma som tidigare. Däremot kan vi ha ett fall på 40 mm/m mellan golvbrunn och bakvägg vilket underlättar när vi exempelvis använder kuvertskärning i fallet. Denna del beträds sällan och någon halkrisk beroende på det brantare fallet bedöms därför inte finnas.

• Ökat avstånd till 60 mm cc mellan inkommande rör

Eftersom det fanns väldigt lite väggyta kvar mellan rören där vi skulle få fäste för manschetten har vi justerat cc-måttet mellan rören, från cc40 till cc60. Nya riktlinjerna lyder: cc60mm för rör upp till 32 mm i diameter, är rören större än 32 mm i diameter skall det vara 60 mm mellan rören.

• Tydligare krav för genomföringar med el

I BBV har det tidigare saknats tydliga krav på elgenomföringar och det har vållat mycket osäkerhet på marknaden då det ändå har varit väldigt vanligt med sådana genomföringar. Nu ställer vi tydliga krav för hur de ska utföras på ett fackmässigt sätt.

• Krav på att tröskel och karm ska vara i liv med vägg

Dörrkarm eller tröskel ska vara i liv med underlaget för tätskikt och monterad innan tätskiktet appliceras. Detta ger plattsättarna förutsättning att montera tätskikten på ett korrekt sätt utan snäva hörn och vinklar.

För mer detaljerad information om förändringarna och de nya branschreglerna BBV21:1, läs eller ladda ner dem på https://www.bkr.se/fakta/branschregler/

För mer information, kontakta:

Ralf Jerad, VD, 070- 556 44 00

Byggkeramikrådet är ett servicebolag för kakel- och klinkerbranschen. Bakom BKR står över 4000 plattsättningsentreprenörer och leverantörer av kakel, tätskiktsprodukter, verktyg, brunnar och golvvärme. BKR är idag den självklara auktoriteten när det gäller användandet av keramiska material, såväl i våtrum som i torra utrymmen. Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum, BBV, är för keramiska konstruktioner i våtrum av hela "byggsverige" ansedda som riktlinjer för fackmässighet inom området. En mycket viktig del av BKR,s verksamhet är utbildning. Såväl av plattsättningsentreprenörer som önskar få behörighet att arbeta efter våra branschregler som av försäkringsbolag, besiktningsmän, fastighetsmäklare och andra aktörer i byggbranschen.

Citat

- Vi har samordnat våra regler på de punkter där de tidigare varit motsägelsefulla och synkroniserat dem tidsmässigt. På kort sikt ska det bli enklare att göra rätt. På lång sikt hoppas vi att detta leder till bättre utfört arbete och bättre kvalitet på badrummen. Samordningen är garanterat efterlängtad.
Ralf Jerad, VD på Byggkeramikrådet