När bostadspolitiken slår knut på sig själv

Report this content

När bostadspolitiken slår knut på sig själv Författaren och journalisten Anders Isaksson har för Byggkommissionens räkning studerat bostadspolitiken i Sverige - och vilka konsekvenser den har. Det är en svidande kritik av systemet och bostadsminister Lars-Erik Lövdéns politik - eller snarare avsaknad av den. "Summa summarum är bostadspolitikens utbudssida påfallande tunn, särskilt då när det gäller generellt verkande åtgärder för att vända de senaste årens utveckling. Den bärande idén tycks vara att skulden för sakernas tillstånd ligger någon annanstans, en del i byggbranschens arbetsmetoder, en del i överdrivna vinstkrav, en del i markspekulation, en del i låg produktivitet men absolut ingenting i de villkor och de ramar som politiken satt upp för verksamheten. Det är byggandet som har att anpassa sig till de förutsättningar som gäller, inte politiken som ska pröva om de valda medlen verkligen leder mot målet." Byggkommissionen är en fristående kommission som är tillsatt och finansierad av Sveriges Byggindustrier. Arbetet har pågått sedan den 1 januari 2002 och under hösten publicerar kommissionen sin rapport. - Vårt arbete har lett till att vi ifrågasätter avsaknaden av en genomtänkt näringspolitik. Det här är en intressant rapport, säger Byggkommissionens ordförande Widar Andersson. Artikeln kan, liksom Byggkommissionens övriga material, också läsas och beställas på www.byggkommissionen.com Byggkommissionen Widar Andersson Ordförande 070-577 26 00 Bilaga: Artikeln ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/10/20031010BIT00750/wkr0001.pdf Bilaga http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/10/20031010BIT00750/wkr0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/10/20031010BIT00750/wkr0003.pdf