Bokslutskommuniké Byggmax Group 1 januari - 31 december 2023

Lägre kostnader och stärkt balansräkning i svag marknad

Även det sista kvartalet under 2023 bjöd som förväntat på en svag konsumentmarknad där byggmaterial drabbades extra hårt. Som ledande lågprisaktör fortsätter Byggmax att stärka positionen med utveckling av kunderbjudandet, lägre kostnader och justerade lagernivåer. Tillsammans med en anpassad investeringsaktivitet gav detta en stärkt balansräkning. Byggmax är redo när marknaden vänder.

”Under 2023 har vi sänkt våra kostnader med 10 procent, minskat varulagret och anpassat investeringsaktiviteten. Byggmax är en ännu effektivare verksamhet än vid årets början.” säger Karl Sandlund, vd och koncernchef

Sammanfattning av det fjärde kvartalet 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 998 (1 170) Mkr, en minskning med 14,8 procent.
  • Koncernens jämförbara försäljning minskade med 14,9 procent.
  • Bruttomarginalen uppgick till 34,5 (35,2) procent.
  • EBITA uppgick till -77 (-28) Mkr, en EBITA-marginal på -7,7 (-2,4) procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till -91 (-42) Mkr, en rörelsemarginal på -9,1 (-3,6) procent.
  • Periodens resultat uppgick till -97 (-60) Mkr.
  • Resultatet per aktie uppgick till -1,65 (-1,03) kronor.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -189 (-127) Mkr.
  • Under perioden öppnades noll (fyra) butiker och noll (noll) butiker stängdes.
  • Byggmax Group har tecknat en treårig revolverande kreditfacilitet om 1 000 Mkr med DNB och Handelsbanken.
  • Styrelsen föreslår en utdelning för 2023 om 0,50 (0,00) kronor per aktie.

Denna information är sådan information som Byggmax Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 januari 2024 kl. 08:00.

För mer information, vänligen kontakta:

Helena Nathhorst, CFO Byggmax Group
E-post: helena.nathhorst@byggmax.se

Karl Sandlund, CEO Byggmax Group
Tel: 076-119 01 84
E-post: karl.sandlund@byggmax.se

Byggmax är en ledande nordisk detaljhandelskedja inom byggmaterial och gör-det-själv-produkter med en väl utbyggd e-handel och 209 butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Byggmax erbjuder produkter av hög kvalitet till bästa pris, på ett enkelt och schysst sätt. Byggmax vill finnas nära sina kunder och, oavsett budget eller tidigare erfarenhet, erbjuda kunderna kunskap att förbättra sina hem. I Byggmax Group ingår även Skånska Byggvaror, ett nordiskt e-handelsbolag med egenutvecklade komplexa produkter för hem och trädgård, som till exempel uterum och växthus. Koncernen omsatte 6,1 miljarder kronor år 2023 och är noterad på Nasdaq sedan 2010.

Citat

Karl Sandlund, vd och koncernchef