Byggmax anmäler Bauhaus till Marknadsdomstolen

Byggmax har beslutat anmäla tyska Bauhaus till Marknadsdomstolen för vilseledande marknadsföring. I en serie annonser jämför Bauhaus en varukorg från bland annat Byggmax med sin egen, där Bauhaus varukorg framställs som billigast. Reklamen vilseleder konsumenter att tro att Bauhaus har Sveriges billigaste byggvaror, trots att Bauhaus sällan eller aldrig vunnit oberoende undersökningar. Prisjämförelsen innehåller flera direkta felaktigheter och ger en ofördelaktig bild av Bauhaus konkurrenter. Denna typ av marknadsföring vilseleder konsumenten, undergräver förtroendet för hela branschen och är oetisk.

– Den här typen av tricks hör inte hemma i branschen. Konsumenten vilseleds att tro att Bauhaus är billigast trots att Byggmax vinner de flesta oberoende undersökningar, säger Magnus Agervald, VD för Byggmax.

Att använda egenhändigt gjorda, felaktigt genomförda prisundersökningar i reklamsammanhang är oseriöst och möjligen olagligt, en fråga som nu Marknadsdomstolen får avgöra. I egna undersökningar kan man styra tidpunkt och urval av produkterna, vilket leder till att man kan förmedla en prisbild som avviker från verkligheten. Den aktuella annonsen, som publicerats i Sundsvalls Nyheter den 17 och 24 oktober och i en annan version i Bauhaus direktreklam i Stockholm samt i Dagens Nyheter, innehåller dessutom en rad direkta felaktigheter:

- Flera produkter är inte jämförbara, till exempel har en färg med glans 5 på Bauhaus jämförts med en glans 7 (som är bättre) på Byggmax. Köper man istället en färg med glans 7 hos Bauhaus så kostar den 419 kronor, att jämföra med 99 kronor för den färg som finns med i undersökningen

- På ett antal produkter har man jämfört Bauhaus billigaste alternativ med Byggmax dyraste

Förutom dessa direkta fel, ifrågasätter vi urvalet av produkter (13 stycken av de 100 000 man säljer). Bauhaus har här justerat priserna på flera av produkterna. Inför undersökningen har en del produkter prissänkts och för andra har man angivit kampanjpriser, vilket ytterligare snedvrider prisbilden. Syftet med reklamen är uppenbarligen att framstå som billigast genom att genomföra felaktiga och vinklade undersökningar.

Byggmax anser att alla undersökningar som används i reklam bör genomföras av oberoende aktörer, till exempel media. Detta för att inga företag som deltar i undersökningen skall veta när den genomförs eller vilka produkter som är med. Bauhaus har i sådana undersökningar aldrig haft den billigaste byggvarukorgen. Byggmax är det företag som haft lägst pris i t.ex alla oberoende prisundersökningar publicerade i DN. Sammantaget ger alltså Bauhaus egenhändigt genomförda undersökning en bild som inte stämmer med verkligheten. Detta är grunden till att Byggmax anmäler Bauhaus för vilseledande marknadsföring.

– Reklamen är ett plumpt försök från den tyska marknadsdominanten att slå mot Byggmax med hjälp av oärlig och antagligen olaglig marknadsföring. Vi hoppas nu att Marknadsdomstolen agerar snabbt och kraftfullt, säger Magnus Agervald.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Agervald, VD Byggmax, Mobil: 0761-19 00 20, E-post: magnus.agervald@byggmax.se