Byggmax gör Fixarfredag av Black Friday

Den 26 november är det återigen dags för Black Friday, då svenskarna beräknas handla för drygt sju miljarder kronor. Byggmax går mot strömmen och vill i stället inspirera sina kunder att ta hand om prylar som de redan har. Med initiativet ”Fixarfredag”, som lanserades i fjol, vill Byggmax visa på vinsterna med att vårda det du har i stället för att köpa nytt.

Två av tre svenskar, 66 procent, skulle uppskatta om det fanns möjlighet att göra mer hållbara val i bygghandeln, enligt en undersökning som Sifo har gjort för Byggmax. Undersökningen visar också att över hälften, 52 procent, skulle vilja ha råd och tips om hur man kan hemmafixa på ett sätt som minskar påverkan på miljö och klimat.

– Det mest hållbara valet är att ta hand om det du redan äger, och vi vill att alla ska ha råd att göra hållbara val. Våra låga priser gör att du kan reparera det du redan har, i stället för att köpa saker du egentligen inte behöver, säger Mattias Ankarberg, vd på Byggmax.

– Vi har och kommer alltid att ha låga priser under årets alla dagar så till skillnad från många andra stora kedjor i detaljhandeln kommer vi inte att sänka våra priser under Black Friday. Vi kommer att uppmana våra följare på sociala medier att dela sina bilder på reparationer och renoveringar under hashtaggen #fixarfredag, avslutar Mattias Ankarberg.

Mer om Sifos undersökning finns att läsa i Byggrapporten 2021, där Byggmax sammanställt trender om svenskarnas byggvanor. Läs hela rapporten
här.

Nyckelsiffror om hållbart hemmafixande:
– 66 procent skulle uppskatta att kunna göra mer hållbara val i bygghandeln.
– 52 procent skulle vilja ha råd och tips om hur man kan bygga på ett sätt som minskar påverkan på miljö och klimat.
– 58 procent gör medvetna val för att bygg-/renoveringsprojektet ska vara hållbart för miljö och klimat.
– Fler kvinnor än män tycker det är viktigt att kunna göra hållbara val.
– 60 procent tycker det är viktigt att virket är svenskt.

Om undersökningen:
Byggmax lät Sifo ställa frågor om hemmafixande och hållbarhet till 1 004 villa- eller fritidshusägare i åldrarna 25–65 år, mellan den 29 januari och 3 februari 2021.

För mer information, vänligen kontakta:

Sanna Westman, Marknadschef
E-post: sanna.westman@byggmax.se

Byggmax erbjuder byggmaterial och gör-det-själv-produkter av hög kvalitet till bästa pris, på ett enkelt och schysst sätt. Oavsett budget eller tidigare erfarenheter, ger vi våra kunder kunskap och självförtroendet att fullfölja sina byggdrömmar. Alla har rätt till ett fantastiskt hem! Med över 180 butiker i Sverige, Norge och Finland och en populär e-handel är Byggmax en av Nordens ledande detaljhandelskedjor inom bygg- och gör-det-själv-produkter. Koncernen omsatte 6,8 miljarder kronor år 2020 och är noterad på Nasdaq sedan 2010.